Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Adidas och Svenska Fotbollförbundet tar ställning mot hatet i ny kampanj

Publicerad: 11 November 2019, 10:36

”Jag är alltid stolt över att bära landslagströjan, men i år är det med ännu större stolthet”, säger Alexander Isak i ett pressmeddelande.

Foto: Skärmdump

För att få bära den nya landslagströjan måste både spelare och supportrar gå med på ett antal villkor som ska motverka intoleransen, hatet och hoten som blivit allt vanligare inom svensk fotboll. Kampanjen görs av Svenska Fotbollförbundet och samarbetspartnern Adidas, och är framtagen av M&C Saatchi.


Ämnen i artikeln:

AdidasM&C SaatchiSvenska Fotbollsförbundet

Sverige är nära att kvalificera sig till fotbolls-EM nästa sommar och under måndagen presenterades herrlandslagets blågula matchtröja för nästa år. Matchtröjorna lanseras med en kampanj som Svenska Fotbollförbundet gör tillsammans Adidas, som tar tydlig ställning mot intoleransen, hatet och hoten som blivit allt vanligare inom svensk fotboll. 

För att få bära den nya landslagströjan måste både spelare och supportrar gå med på ett antal villkor: att visa respekt, att stå bakom laget i med- och motgång, att aldrig sprida hat och att välkomna alla att vara en del av laget. Villkoren blir en markering mot de problem som finns kring hot och hat som drabbar såväl spelare, tränare, domare och profiler inom fotbollen som supportrar.

Senast under förra året fick spelaren Jimmy Durmaz under VM en mängd hot och rasistiska kommentarer i sociala medier, och i år valde Henke Larsson att lämna som tränare för Helsingborgs IF efter att ha fått utstå en mängd personliga påhopp. Två exempel av många som Svenska Fotbollförbundet och Adidas lyfter fram på hur tonen har hårdnat. 

LÄS MER: ”Jimmy Durmaz ansiktet utåt för ny anti-mobbningskampanj” 

– Egentligen borde villkoren som ställs vara rena självklarheter. Men tyvärr ser vi hur många vuxna helt verkar ha glömt bort vad fotbollen handlar om. Vägen till vinst är genom respekt och fair play – och lagspel kräver olikheter, säger Qaroline Nähl, nordic brand communications manager på Adidas Football, i ett pressmeddelande. 

Alexander Isak, anfallare i Svenska Landslaget, kommenterar:

– Jag är alltid stolt över att bära landslagströjan, men i år är det med ännu större stolthet. För mig är fotboll bara kärlek, och det är precis det landslagströjan står för i år. Fotboll förenar och jag ser verkligen fram emot att kämpa hela vägen i EM tillsammans med laget och med alla supportrar.

Kampanjen är den första M&C Saatchi gör för Adidas, som vann uppdraget att lansera de nya landslagsdräkterna och skapa aktiveringar inför och under fotbolls-EM 2020 tidigare i höst. 

Tack vare det stora intresset för den nya matchtröjan har kampanjen och dess budskap redan fått stor spridning och blivit omskriven i merparten stora svenska medier såsom Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet.  

Arbetsgrupp

Kreativ byrå: M&C Saatchi Stockholm

Produktionsbolag: Crosby

Regissör: Petrus Olsson

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.