Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adidas Twitter-kampanj kapades av sabotörer

Publicerad: 3 juli 2019, 12:14

Lanseringskampanjen för Arsenals nya förstaställ visade återigen svårigheterna med att ge allmänheten makt över en kampanj.


Ämnen i artikeln:

AdidasReklam

Under måndagen avtäckte Adidas och Arsenal Londonklubbens förstaställ till den kommande säsongen.

En del av lanseringen skedde på Twitter. De Twitteranvändare som gillade en tweet fick automatiskt ett svar från kontot med en bild på en Arsenaltröja med deras Twitternamn på. Det dröjde inte länge innan kampanjen, del av Adidas koncept #Daretocreate, togs över av användare som spred rasism, antisemitism och hånade de 96 Liverpoolsupportrar som 1989 fick sätta livet till i en läktarkatastrof.

Utöver en bild på Arsenaltröjan fick Twitteranvändarna som gillade tweeten även svaret "This is home. Welcome to the squad. Now it's time to seal the deal – order your new home shirt here".

Adidas har sedan dess tagit bort de stötande tweetsen och gjort ett uttalande där man säger att kampanjen utnyttjades av en "liten minoritet" och att Twitter just nu utreder människorna bakom kontona, det rapporterar The Guardian.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdidasReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.