Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adobe återskapar 90-talets reklambyrå

Publicerad: 28 mars 2019, 09:42

För att visa hur deras produkter effektiviserat reklamarnas liv har Adobe återskapat lokalerna, inklusive utrustning, från en typisk 90-talsbyrå.


Ämnen i artikeln:

ReklamAdobe

Adobe har valt att återskapa 90-talsbyrån inför bolagets Adobe Summit som i dagarna tar plats i Las Vegas.

Målet är att ta besökarna tillbaka till tiden då en första bannerannonsen laddades upp på internet.

Det första som möter besökarna när de kommer till utställningen är en förbannad kontorschef som först berättar att de är att se på sig själva som praktikanter och att deras första uppgift blir att faxa över bannern till kunden, Pizza Hut, och få deras bekräftelse. Numret hittas i en klassisk Rolodex. Därefter ska de ladda upp annonsen genom en diskett.

När besökarna är klara med sin praktik bjuds de in till ett videorum där de får titta på byråns senaste reklamfilm samtidigt som de bjuds på pizza beställd via en stationär dator.

Varje rum är tänkt att visa hur Adobes tjänster, alltifrån molntjänsten Experience Cloud till Advertising Cloud, har förenklat livet för byråernas kreatörer. För att få den interaktiva utställningen att fungera fläckfritt var det ansvariga teamet, från byrån Giant Spoon, tvungna att plocka ur hårdvaran och ersätta den med mer pålitliga komponenter.

– Allt brukade vara så svårt, uppladdningen av den första bannerannonsen var katastrofal och tekniken fungerade inte ens. På grund av den tekniska utveckling kan du i dag ladda upp en kampanj på minuter istället för dagar, säger Mark Boothe, sociala medier-chef för Adobes Experience Cloud.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamAdobe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.