Reklam
Adobe ger liv åt 80 år gamla Bauhaustypsnitt
Publicerad: 12 juni 2018, 10:48
Adobe fortsätter att lyfta historiska design- och konstnärsförebilder genom att slutföra typsnitt påbörjade av gamla Bauahuselever. Kampanjen är framtagen av Abby Priest.
Tidigare i år kammade Adobe och byrån Abby Priest hem ett guldägg i kategorin digitalt efter att ha digitaliserat den norske konstnären Edvard Munchs penslar.
Och nu har Abby Priest och Adobe tagit sig för nästa återupplivningsprojekt. Den här gången är det den tyska designskolan Bauhaus Dessau som uppmärksammas. Efter att under ledning av typsnittsdesignern Erik Spiekermann ha gått igenom gamla skisser och fragment av bokstäver har Adobe skapat fem typsnitt som studenter och lärare på Bauhausskolan aldrig hann färdigställa innan nazisterna stängde ned skolan. Hittills finns två av typsnittet tillgängliga för nedladdning och de övriga tre kommer att släppas inom kort.
– Typsnitt har stor påverkan på hur vi kommunicerar och de spelar samtidigt en stor roll i konst och kultur. Det skrivna ordet har en väldig styrka som bärs upp av typsnitten. Det vill vi gärna sätta fokus på. Vi hoppas att vi ännu en gång kan inspirera till en ny era av kreativitet genom att föra vidare dessa glömda skatter in i den moderna världen, säger Simon Morris, som är senior director för Campaign Marketing på Adobe.
Både projektet med Edvard Munchs penslar och Bauhaus-typsnitten är ett led i Adobes är en del av Adobes Hidden Treasures of Creativity-initiativ.
Trots att Bauhausskolan bara hade öppet i 14 år innan den stängdes ned av nazisterna blev skolan stilbildande för alla former av design världen över. Mycket av den design som kom från skolan var avskalad och ses av många som en föregångare till den svenska "funkisstilen". Även om skolans huvudfokus var arkitektur har man även haft stort inflytande på grafisk formgivning.
Se casefilmen nedan.
Byrå - Abby Priest
Client Director: Andreas Morne
Creative Director: Oskar Hellqvist
Creatives: Anders Hellström & Pontus Widell
Production Manager: Cecilia Höglund
Kund - Adobe EMEA
Creative Director: Daniel Vargaz Diaz
Head of Brand Marketing: Sabina Strasser
Sr. Group Manager Brand Marketing: Katja Dollinger
Filmproduktion - Swim Club
Director: Fredrik Hvass
Producer: Helena Widinghoff
Typsnittsproduktion
Lead Typographer: Erik Spiekermann
Typographer: Luca Pelligrini
Typographer: Flavia Zimbardi
Typographer: Hidetaka Yamasaki
Typographer: Elia Preuss
Typographer: Celine Hurka