Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adr nästa för TNS Sifo

Publicerad: 19 december 2011, 10:41

TNS Sifo börjar mäta adresserad direktreklam (adr) nästa år. Syftet är att ge en bättre bild av annonsörernas medieinvesteringar.


Hittills har TNS Sifo enbart mätt oadresserad direktreklam i sina reklammätningar. Efter nyår ska de också räkna på annonsörernas investeringar i adresserad direktreklam.

– Tillsammans med branschaktörerna har vi under en längre tid verkat för att kunna leverera ADR-siffror till marknaden och nu är vi i mål, säger Eva-Lotta Laurin, vd för SWEDMA, intresseorganisationen för direktmarknadsföring i ett pressmeddelande.

I och med de nya mätningarna kommer bilden av företags bruttoinvesteringar av nyanseras och ge en helt ny bild av hur de väljer att fördela sina resurser. Adr är ett etablerat medieval som hittills har lyst med sin frånvaro.

– Det här är en utveckling i rätt riktning, som vi tycker är viktig för våra medlemmar, de svenska annonsörerna, kommenterar Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.