Reklam
Adweek avslöjar Cliovinnarna i förväg
Publicerad: 17 maj 2011, 06:41
Reklampriset Clio och reklamtidningen Adweek ingår i samma mediekoncern.
Nu har Adweek fått förhands på vinnarna av Clio.
Åtminstone amerikanerna anser att Clio är det ledande reklampriset i världen Prometheus Global Media äger reklampriset som delas ut nu på torsdag i New York.
Priset ägs av Prometheus Global Media. Samma bolag som äger Hollywood Reporter, Billboard och Adweek.
Adweek har nyligen gjort en nylansering med Vanity Fairs mediekolumnist Michael Wolff som chefredaktör. Den tidigare ganska bleka Adweek har således fått en tuffare attityd.
Och nu har Adweek brutit ett tabu – publicerat vinnarna i Clio, tre dagar innan prisutdelningen. Frågan är hur ledande branschtidningen Advertising Age kommer att reagera.
Gran Clio går i år till Crispin Porter + Bogusky för American Express med ”Small business Saturday” en kampanj som bara gått i USA.
I den interaktiva kategorin vinner @Radicalmedia och Google Creative Lab med Arcade Fire videon "The Wilderness Downtown", ett projekt där svenska B-Reel hade ett stort inflytande .
Innovativ media vinner tyska Jung von Matt med ”Save a tree”-kampanjen för WWF.
Årets byrå blir: AlmapBBDO
Årets byrånätverk: BBDO
Årets annonsör: Nike
Årets produktionsbolag: Smuggler.
</div>