Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Adweek tokhyllar IKEA:s RGB-kampanj

Publicerad: 26 februari 2014, 07:45

”En av de coolaste annonserna de någonsin gjort.” Så lyder Adweeks hyllning av IKEA:s utomhuskampanj – ”IKEA RGB Billboard”.


Ämnen i artikeln:

Ikea

IKEA har lyckats med konststycket att förvandla 9 kvadratmeter på en utomhustavla till 27 kvadratmeter, enligt Adweek.

Upplägget  går ut på annonstavlan har tre olika rubriker som är lagda ovanpå  varandra i tre olika färger: cyan, magenta och gul.

På natten lyser  glödlampor på tavlan i rött, grönt och blått (RGB), vilket i sin tur  visar de olika rubrikerna.

Det vill säga röda glödlampor lyser upp cyan-texten, gröna magenta och blå gör det gula synligt.

”It´s  a delightful little visual trick that embodies Ikea:s space-saving  message. Now, if only it worked a little better during the day.”,  skriver Adweek i sin hyllning av kampanjen.

Tyska byrån Thjnk och produktionsbolaget I made this ligger bakom kamppanjen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.