Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 februari 2014, 07:45
”En av de coolaste annonserna de någonsin gjort.” Så lyder Adweeks hyllning av IKEA:s utomhuskampanj – ”IKEA RGB Billboard”.
Ämnen i artikeln:
IkeaIKEA har lyckats med konststycket att förvandla 9 kvadratmeter på en utomhustavla till 27 kvadratmeter, enligt Adweek.
Upplägget går ut på annonstavlan har tre olika rubriker som är lagda ovanpå varandra i tre olika färger: cyan, magenta och gul.
På natten lyser glödlampor på tavlan i rött, grönt och blått (RGB), vilket i sin tur visar de olika rubrikerna.
Det vill säga röda glödlampor lyser upp cyan-texten, gröna magenta och blå gör det gula synligt.
”It´s a delightful little visual trick that embodies Ikea:s space-saving message. Now, if only it worked a little better during the day.”, skriver Adweek i sin hyllning av kampanjen.
Tyska byrån Thjnk och produktionsbolaget I made this ligger bakom kamppanjen.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Ikea