Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Aegis Farfar-förlust: 90 miljoner

Publicerad: 18 Mars 2010, 07:51

När Aegis köpte Farfar för fem år sedan var köpeskillingen dryga 60 miljoner kronor för 100 procent av aktierna. Därefter har grundaren Matias Palm-Jensen fått earn-outs på 20 miljoner kronor. Resumés granskning av ett stort antal bokslut tyder på att även övriga grundare/aktieägare fått earn-outs. I dag har grundarna dragit och hälften av personalstyrkan sagt upp sig. Kvar sitter ­Aegis med en förlust på 90 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

FarfarMatias Palm-JensenAegis

truefalse

(Foto: Sören Andersson)

17 566 128 kronor. Så mycket fick Matias Palm-Jensen när han sålde sina 28,3 procent i Farfar. Det står att läsa i 2005 års redovisning för Matias Palm-Jensens bolag Nonno International. Därmed har Aegis Media investerat totalt 62 071 123 kronor för att få samtliga aktier i Farfar.

I Nonno Internationals årsredovisningar mellan 2005 och 2008 framgår också att Matias Palm-Jensen har fått totalt 21 048 162 kronor i vad som förefaller vara så kallade earn-outs.

År 2006 fick han nära 6,5 miljoner, 2007 8,5 miljoner kronor och 2008 6,5 miljoner kronor. Totalt har Matias Palm-Jensen fått dryga 38 miljoner kronor av Aegis efter försäljningen av Farfar. 

I Farfars årsredovisning för 2003 finns även ett protokoll för bolagsstämman den 26 juni 2004 med som bilaga. Av protokollet framgår att Niklas Bergström hade lika stora ägar­andelar i Farfar som Matias Palm-Jensen, det vill säga 28,3 procent. Detsamma gäller Per Näsholm. Det är mycket troligt att de har fått liknande earn-outs som Matias Palm-Jensen, vilket i så fall skulle innebära att Aegis har investerat ytterligare minst 63 miljoner enbart i earn-outs, vilket gör en total investering på cirka 125 miljoner kronor. Därutöver tillkommer ytterligare earn-outs för del­ägarna Jonas Andersson, Jon Dranger, Anders Gustafsson och Per Hanson.

Enligt en insatt källa rör det sig om en investering i storleksordningen 140–150 miljoner kronor, det vill säga inklusive köpeskilling och samtliga earn-outs.

Samtidigt visar Farfars årsredovisning åren 2005–2008 på en blygsam vinst, totalt 9 096 571 kronor. Vinsten/förlusterna fördelas enligt följande: drygt 3 miljoner kronor 2005, uppemot 3,1 miljoner kronor 2006, 2,9 miljoner kronor 2007 och en förlust på drygt 600 000 kronor 2008.
– Med tanke på vilken dålig investering Aegis har gjort handlar det väl ytterst om att vd:n för Aegis Sverige, Göran af Klercker, borde få sparken, säger en insatt källa till Resumé.

Med tanke på den blygsamma vinsten och att grundarna har tilldelats stora earn-outs uppstår ändå frågan om pengarna har fördelats till andra delar inom Aegiskoncernen. Det­ta då en earn-out i regel är kopplad till att ett visst resultat ska levereras. Enligt en insatt källa till Resumé finns inget som pekar att vinsterna har fördelats någon annanstans i Aegis, eftersom en earn-out inte belastar företagets resultat.

Samma källa menar också att tumregeln vid företagsköp är att en investering ska vara betald inom en period av 5–10 år. Med tanke på att halva tiden redan har gått sedan förvärvet 2005 börjar det bli bråttom. Riktigt bråttom.

Saker och ting kompliceras ytterligare av att samtliga grundare nu har lämnat Farfar och att nära hälften av byråns medarbetare har sagt upp sig. 

Göran af Klercker är koncernchef för Aegis Media Sverige:
– Jag vill inte kommentera dina siffror. Inte heller om det rör sig om earn-outs eller om vi har portionerat ut köpesumman över ett antal år. Generellt sett är jag nöjd med vår investering. Farfar har levt upp till våra förväntningar kreativitets- och kompetensmässigt. Så gäller även ekonomiskt, säger Göran af Klercker.

Samtidigt handlar inte allt om pengar, utan också varumärkets värde. Till exempel har Farfar rankats som en av världens bästa digitala byråer under ett antal år, i bland annat ”Gunn report”.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.