Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Afrikamiljardär i storaffär med Hela Skåne-avhoppare

Publicerad: 26 Mars 2012, 09:05

Dan Olofsson-ägda Mikz har träffat ett tvåmiljonersavtal med Hybris Empire. Mikz är en tjänst som gör att mobilanvändare kan följa ett varumärke. Tjänsten provas redan av företag som Sova, Volvo, och Sia Glass. Lanseringen sker i Stockholm i veckan.


Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonGroupon

Säljbolaget Hela Skånes digitala utvecklingschef Peo Persson samt  dess affärsutvecklare/marknadschef Daniel Nüüd valde att hoppa av i  höstas och dra igång en kommunikationsbyrå - Hybris Empire.

Byrån  ska främst inrikta sig på sociala och digitala kanaler och nu visar det  sig att man har fått en tvåmiljonersorder av Danir Marketing AB.

Danir  ägs av ingen mindre än Sigma-grundaren och tillika Afrika-miljardären  Dan Olofsson – han har utvecklat ett större engagemang i Sydafrika under  flera år och bland annat samarbetet med Mandela-familjen.

Hybris  Empires uppdrag åt Dan Olofsson går ut på att lansera en helt ny  varumärkesplattform för mobiler – Mikz.  Här ska man bland annat att  lägga upp säljstrategier, prissätta tjänsten och sälja in den. Uppdraget löper under tolv månader – i ett första skede:
–  Skillnaden mellan Mikz och tjänster som Groupon med mera är att du  själv väljer att följa ett varumärke. Det är som att du loggar in på  Facebook och väljer att gilla coca-cola, säger Peo Persson.

Danir  Marketing har haft igång en betaversion av Mikz en tid. Här har man  redan fått användare som Sova, Volvo, Kiviks Musteri, Sia Glass och  Kulturbolaget.

Mikz går skarpt den 29 mars i samband med en större lansering i Stockholm:
–  Det finns massa appar som Groupon och Rabble och allt vad de heter men  jag tycker inte att dessa tänker så mycket på själva varumärket. Mikz är  raka motsatsen och går ut på att bygga långsiktiga relationer med  konsumenterna, säger Christer Björk, vd för Mikz.

Han uppger att han lärde känna Dan Olofsson i samband med att han själv var vd för miljardärens bolag Teleca:
–  Jag har jobbat med Dan Olofsson sedan 1999 och det var jag som föreslog  projektet för honom eftersom jag såg en tydlig trend där man pushar ut  meddelanden via smartphones. Jag kan säga att detta är en seriös  satsning från Dans sida, säger Christer Björk.

Enligt honom har Danir Marketing än så länge investerat 35-40 miljoner kronor i Mikz. Förutom att Mikz redan har ytterligare välkända varumärken på ingång för man ett antal dialoger med andra potentiella partners.

Mikz har exempelvis haft en sådan med McCann-nätverket i Tyskland och USA.
–  Vi försöker inte skapa någon ny mediekanal, utan ytterst handlar det om  att arbeta med olika varumärkens marknadsföringsmix. Jag ser det här  som Sveriges största satsning på mobil marknadsföring, säger Christer  Björk.

Han tycker att den stora skillnaden gentemot traditionella  mediekanaler är att Mikz tillvaratar alla leads som skapas i samband med  olika annonskampanjer:
– Man kan väl säga att vi fungerar lite som ett mobil-crm-system, säger Christer Björk.

Stämmer det att avtalet är värt två miljoner kronor?
– Ja, för den relationen kanske det hamnar där, säger Christer Björk.

Hur kom ni i kontakt med Hybris Empire?
–  Jag träffade Peo och Danne då de satt på Hela Skåne. Jag presenterade  Mikz för dem och sedan har vi haft kontakt i ett par månader inför den  stora lanseringen, säger Christer Björk.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonGroupon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.