Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Afrosvenskar i upprop mot rasism inom kommunikation- och mediebranschen

Publicerad: 16 Juni 2020, 09:07

Initiativtagarna ger företag och chefer 11 förslag på konkreta förändringar som de vill se genomföras. ”Demonstrationerna handlar inte bara om polisvåld mot svarta utan rasism överlag” säger Nicole Kavander, business director på Another State.


Ämnen i artikeln:

All of usBlack Lives MatterRasism

Efter mordet på George Floyd i Minneapolis för snart tre veckor sedan har protester mot polisvåld och rasism spridit sig över hela världen. Nu samlas afrosvenskar inom kommunikation, media, musik och mode i Sverige under uppropet ”A call for change” där de ställer krav på chefer och ledare inom branscherna att bli bättre på att motverka strukturell rasism och diskriminering. De har även skrivit ett öppet brev till chefer inom den kreativa näringen.

– De senaste veckorna har vi sett svenska företag i kommunikations-, media- musik- och modebranschen sprida budskap i solidaritet med Black lives matter-rörelsen. Vi uppskattar intentionen bakom dessa meddelanden men budskapet faller platt i kontrast till den verklighet vi lever i. Det krävs mer än ett inlägg i sociala medier för att faktiskt leva som man lär, säger Nicole Kavander, en av initiativtagarna till ”A call for change” och business director på Another State.

Hon har de senaste 2,5 åren grundat och varit aktiv inom nätverket ”All of us”, ett nätverk som jobbar för att öka mångfalden inom reklam- och kommunikationsbranschen. Hon berättar att initiativtagarna bakom ”A call for change” vill visa att de senaste veckornas demonstrationer inte bara handlar om polisvåld mot svarta utan rasism överlag.

– Nu när alltifrån företag till modetidningar och influencers sagt sig stötta BLM-rörelsen vill vi svara med att de bör ta de här åtgärderna, säger Nicole Kavander.

Hon pekar vidare på reklamforskaren Nina Åkestams doktorsavhandling ”Understanding Advertising Stereotypes” som inte bara fokuserar på hur och när stereotyperna reproduceras utan även vad reklambranschen kan göra för att åstadkomma förändring.

I det pressmeddelande som gick ut under morgonen skriver initiativtagarna de att den svenska kreativa näringen gärna ser sig själv som progressiv men att den inte ligger så mycket i framkant i frågorna som företrädare vill ge sken av. Nicole Kavander säger att flera av de som de varit i kontakt med för att skriva under uppropet inte vill göra det under sitt eget namn, av rädsla för repressalier. Samtidigt upplever hon att det sedan hon började engagera sig i frågorna skett en liten förbättring.

– Det känns som att branschen överlag vill bli mer utbildade inom de här frågorna och att det ses som något av vikt.

Ett av kraven på åtgärdslistan är att arbetsgivare ska ”tracka och rapportera er arbetsstyrkas mångfald på en årsbasis för att skapa ansvarsskyldighet för företaget och för de kreativa branscherna”. I dagsläget är det olagligt att bokföra enskilda anställda efter etnicitet, däremot finns möjligheten att samla in anonymiserade uppgifter. Nicole Kavander pekar på att det finns vägar för den som vill få en tydligare uppfattning.

– Branscher i USA och England har länge rapporterat den typen av siffror anonymiserade, det handlar inte om att bokföra enskilda individer. Det finns både verktyg att införskaffa och hjälp att få, säger hon.

Åtgärdskraven som "A call for change" har här:

1. Skapa en inkluderings- och diskrimineringspolicy och löpande redovisa dess utveckling.

2. Skapa en specifik, mätbar och offentlig plan för att förbättra representationen av svarta på företaget, framför allt på seniora och ledande positioner.

3. Tracka och rapportera er arbetsstyrkas mångfald på en årsbasis för att skapa ansvarsskyldighet för företaget och för de kreativa branscherna.

4. Granska företagets policies och kultur för att säkerställa att arbetsmiljön vi arbetar i är inkluderande för olika etniska bakgrunder, kulturer och perspektiv.

5. Bistå med omfattande utbildning om implicita fördomar till alla anställda på ledande positioner samt HR-avdelningar.

6. Utöka företagets relationer och nätverk till ett bredare urval av utbildningar och skolor för att öka mångfalden.

7. Utöka praktikplatser och juniora positioner till kandidater med talang och överförbar kompetens som inte gått de traditionella utbildningarna eller vägarna in i våra branscher.

8. Investera i chef- och ledarskapsutbildning, mentorskap och annan vidareutveckling för era svarta anställda.

9. Kräva att alla anställda på ledande positioner ska medverka i mångfalds- och inkluderingsinitiativ på företaget och belöna framgångsrika resultat.

10. Skapa en jämlikhetspanel som motverkar spridningen av stereotyper och fördomar i kreativt arbete och förhindrar att stötande och/eller kulturellt okänslig kommunikation publiceras.

11. Introducera en plan för jämlika löner som säkerställer att afrosvenskar och personer som rasifieras får lika lön för lika arbete.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.