Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aftonbladet bakom brev till Reinfeldt

Publicerad: 23 juni 2009, 07:41

Arbetet med de uppsatta millenniemålen släpar efter. Nu kör FN:s utvecklingsprogram UNDP och FN-förbundet igång en kampanj för att lyfta frågan. En del är ett brev till Fredrik Reinfeldt som bland annat backas upp av Jan Helin, Neneh Cherry och Jens Assur .


Ämnen i artikeln:

Futurniture

Världens länder enades år 2000 om åtta millenniemål för att halvera fattigdomen till år 2015. Idag har arbetet inte ens kommit halvväggs.

Nu skriver FN:s utvecklingsprogram UNDP och FN-förbundet tillsammans med bland annat Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, Neneh Cherry och Jens Assur ett brev till Reinfeldt för att lyfta frågan. Målet med brevet är att få Reinfeldt att göra millenniemålen till en huvudfråga under nästa år då Sverige blir ordförande i EU.

– Halva tiden har gått och inte ens hälften av målen är uppfyllda. Någon har sagt att det kommer att krävas ett mirakel för att det ska gå vägen. Så långt vill jag inte sträcka mig men det kommer att bli extremt svårt att uppnå dem. Det behövs inte fler ord utan handling, säger Helena Ekinge projektledare på Millenniemålskampanjen.

Förra årets kampanj.

Förutom brevet satsar organisationen även på att synas i debattartiklar och vanliga artiklar i Aftonbladet.
– Vi har en extremt tajt budget. Vi pratar kanske i nivå med vad ett uppslag i DN kostar. Så vi får förlita oss på att hitta andra vägar, säger Helena Ekinge.

Kampanjen består också av en film, framtagen av Futurniture i samarbete med TV Dinner, samt webb.
– Filmen visar med hjälp av humor hur situationen verkligen ser ut i världen och varför arbetet med målen går trögt.

Det är tredje gången organisationen samarbetar med reklambyrån Futurniture i frågan.
– För några år sedan körde vi en kampanj med världens dyraste korv och förra året gjorde vi en oläslig tidning, säger Ekinge.

Kampanjen kommer även att gå på Facebook och Myspace.

Millenniemålskampanjen, FN:s utvecklingsprogram, UNDP

Helena Ekinge projektledare, Klas Waldenström, Monica Lorensson
Byrå: Futurniture
Arbetsgrupp: Frida Eriksson projektledare, Per Starck produktionsledare, Anna Lindstein copy,  Fredrik Nilsson  ad, Philip  Arvidsson webbdesigner, Jani Niilivirta grafisk form, Pascal Gagneur programmering
Produktionsbolag: TV Dinner
Producent: Haakon Vislie
Regissör: Henrik Kindgren
Tekniker: Tobias Stål
Musik: Henrik Jäfvert
PR-byrå: Strandberg Haage
Projektledare:  Jonatan Holst
PR-konsult: Alexander Bartilsson, Samuel Garlöv

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Futurniture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.