Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aftonbladet fälls för bristande annonsmärkning

Publicerad: 2 maj 2014, 06:57

Anine Bing, Sofi Fahrman och Pernille Teisbaek – frontfigurer på Aftonbladets The You Way.

Aftonbladet fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för bristande annonsmärkning. En reklambanner för tidningens mode-nätbutik The You Way såg ut som redaktionellt material.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRONAftonbladetJan Helin

Den anmälda bannern ledde vid publiceringstillfället till Aftonbladets modesajt shop.theyouway.com.

På den sajten var intervjun med bloggerskan Kenza Zouiten
placerad med webbshoppens produkturval och varukorg ovanför,  och de marknadsförda lösögonfransarna nedanför. Nämnden finner därför att bannern är reklam – tvärtemot vad Aftonbladet hävdar, skriver nyhetsbyrån Sirén .

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har vid flera tillfällen sagt att han inte ser några problem med native advertising så länge det är tydligt annonsmärkt. Men det brast alltså denna gång, enligt RO.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.