Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aftonbladet gick på Le Bureaus fulbluff

Publicerad: 18 november 2009, 15:11

En rökridå – bokstavligen! Victoria Silvstedts nya modellagentur för U-models var ett täcknamn för A Non Smoking Generations senaste kampanj: Ugly Models. Den blev så bra att Aftonbladet trodde att allt var på riktigt.


Ämnen i artikeln:

Victoria SilvstedtAftonbladet

truefalse

4 400 unga tjejer skickade in foton på sig själva i hopp om att anlitas av Victoria Silvstedt nya agentur U-models. Men namnet stod i själva verket för ...

För en månad sedan lanserade Victoria Silvstedt modellagenturen U-models på bred front.

På sitt sedvanliga manér och på bred front i medier som Veckorevyn, Cosmopolitan och MTV berättade Victoria Silvstedt om sin nya agentur som sökte nya unga tjejer. Ett vackert utseende inte var allt. Hon var på jakt efter tjejer om hade ”the it-factor”.

Genomslaget blev enormt. 4 400 unga tjejer skickade in bilder på sig själva via en nät­enkät. De fick bland annat fylla i uppgifter om rök­vanor.

Häromdagen kom förklaringen: U-models var en förkortning av Ugly Models.

Avsändaren A Non Smoking Generation ville visa unga tjejer hur rökning förstör utseendet. Via en personlig länk fick tjejerna se sina inskickade porträtt, förvridna efter långvarigt rökande. De hade transformerats till Ugly Models, en kampanj signerad Le Bureau, genomförd tillsammans med Perfect Fools och Hobby Film.   

– Tanken är förstås att de ska få en tankeställare. 40 procent av tjejerna i gymnasieskolan röker i dag. Och i den målgruppen är också nyrekryteringen klart störst, säger Sofie Brusell, projektledare på A Non Smoking Generation.

Det var ett medvetet beslut att fokusera på rökningens betydelse för utseendet, inte medicinska effekter som till exempel lungcancer.

– Unga människor tror alltid att de är odödliga. Samtidigt lever vi i en tid då alltmer hängs upp på utseendet. Då blir det här en tydlig kontrast, ett sätt att visa upp hur rökning påverkar oss, förklarar Sofie Brusell.

Reaktionerna från tjejerna har inte oväntat varit starka. Förväntan har inte bara bytts ut till en besvikelse. De har också fått veta att de har deltagit i ett upplägg med ett helt annat syfte: lurade helt enkelt.
– Vi använder ju i praktiken samma fagra löften som tobaksindustrin gör i sina kampanjer, säger Sofie Brusell.

Men Le Bureaus kreatörer Tobias Carlson och Jonas Wittenmark intygar att en klar majoritet av tjejerna har förstått idén. En sådan här gång finns också ett inslag av att ändamålet helgar medlen hävdar de, som gör att de flesta har förlikat sig med att de har utsatts för en bluff.  Det är ju inget kommersiellt företag som står bakom, understryker Tobias Carlson.
– Det finns exempel på tjejer som först har hört av sig med ett argt mejl, bara för kort senare höra av sig med en ursäkt där de förklarar att de gillar syftet.

Dessutom har de inte ”lurats” fullt ut:
– Tre av dem kommer att väljas ut till aspiranter av Mikas modellagentur och Vecko- revyn, som också är partner i kampanjen, förklarar han.

80 procent av tjejerna har kommenterat kampanjen i någon form.

Enligt Sofie Bursell har A Non Smoking Generation aldrig tidigare fått en sådan fullträff i målgruppen.
– Egentligen är det först nu som kampanjen börjar för vår del. Det är nu vi måste förvalta alla reaktioner. Vi håller personlig kontakt med alla.

Det är inte bara tjejerna som har gått på bluffen. Luttrade medier har gjort samma sak. 
– När det var ett par veckor kvar av kampanjen hörde Aftonbladet av sig. De ville köra Victoria Silvstedt på ettan på nöjesbilagan. Men vi vågade inte. Vi var rädda för att allt skulle brisera och att vi skulle få en debatt som helt tog bort syftet med kampanjen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.