Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aftonbladet: Så avlyssnas du i sociala medier – och får riktad reklam

Publicerad: 25 mars 2019, 07:40

Lyssnar sociala medier på oss? Ja, anser Aftonbladets reporter.

Foto: Montage.

Aftonbladet testar de sociala medierna för att se om de lyssnar på oss, Metros ägare Christer Ager-Hanssen i bråk med Kinnevik och Google ser över sin targeting. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMetroReklam

Det har länge pågått en diskussion i om huruvida sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter avlyssnar användarnas telefoner för att kunna rikta annonser till dem. Det är dock inte belagt, men det finns mängder av exempel när användare anser att detta har skett.

Nu har Aftonbladet genomfört ett test där en reporter pratat högt om skidor, båtar och elcyklar. Minuter senare har han fått reklam för produkter inom just dessa ämnen.

– Jag tror att telefonen hör vad jag säger för att först drunknar jag i skidreklam. Sen får jag upp båtreklam fast det är mitt i vintern. Men pricken över i:et är när jag pratar om elcyklar och tio minuter senare får jag reklam för elcyklar, säger reportern Jimmy Wixtröm.

Men alla är inte lika övertygade som Aftonbladets reporter.

– Experter och journalister som grävt i frågan verkar alla dra samma slutsats som jag gjort tidigare. Facebook vet mycket mer om oss än vi tror och behöver inte lyssna på oss, säger Elin Häggberg, teknikexpert och bloggare, till sajten.

Google funderar på att införa restriktioner för tredjeparts-targeting
Nu funderar Google på att införa ett antal förändringar av sina verktyg för konsument- och annonsörsorienterade verktyg. Detta till följd av att allmänhetens oro över dataintegritet har tilltagit. Enligt källor till Adweek har Google nu tillsatt olika interna grupper som ska undersöka hur reklamen ska synas i webbläsaren Chrome framöver. Det skriver Adweek. 

Metros ägare: Ska stämma Kinnevik ...
I helgen har en dispyt mellan Metros ägare och vd Christer Ager-Hanssen och tidningens tidigare ägare Kinnevik blossat upp i media.

Kinnevik har manipulerat siffrorna vid försäljningen av Metro, menar Christer Ager-Hanssen. Därför kan han komma att stämma Kinnevik på 300 miljoner kronor. Men Kinnevik slår ifrån sig.

– Från vårt perspektiv har försäljningen av Metro gått helt korrekt till och vi känner oss trygga med den processen, säger kommunikationsdirektören Torun Litzén till Expressen.

Nu säger Christer Ager-Hanssen att det krävs en företagsrekonstruktion för att rädda tidningen.

... Och tidningen drar ner på utgivning och personal
"Varje anställd ska prövas" hos Metro, enligt Christer Ager-Hanssen. Samtidigt ska tidningen dra ner på antalet utgivningsdagar. Detta för att täcka upp skulderna som uppgår till tiotals miljoner kronor i skulder till Skatteverket, SL och hyresvärden Alecta.

Dessutom väntar några av tidningens kolumnister på att få betalt.

– Det är självklart att det blir personalneddragningar där vi tittar på vem som levererar och vem som inte levererar, säger Christer Ager-Hanssen till Expressen.

Skadliga annonser dränerar Androidbatterier
En våg av annonsbedrägerier har drabbat Androidamvändare över hela världen. Det handlar om att bedragare kapar annonser som visas i appar och spelar upp reklamklipp i bakgrunden. Förutom annonspengar till bedragarna dränerar det också Androidtelefonernas batteri. Det är säkerhetsföretaget Protected Media som upptäckt bedrägeriet och ett av de utpekade företagen skyller på en av sina samarbetspartners. Det skriver M3.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.