Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Aftonbladet väljer Klirr

Publicerad: 11 Mars 2010, 09:01

Efter en pitch med ett flertal inbjudna byråer står det nu klart att Aftonbladet väljer Klirr som ny trade marketingbyrå. Stockholmsbyrån blir ansvarig för tidningens printavdelning. En av de stora utmaningarna blir nu att öka försäljningen av tidningen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetAnders Hasselstrand

Per Ottosson, Anders Hasselstrand, Stefan Petersson och Patrik Jaldevik på Klirr. (Foto: Björn Elgstrand)

– Uppdraget går i stora drag ut på att knyta ihop Aftonbladets varumärke med operativa beteendeförändrande lösningar, säger Anders Hasselstrand, vd på Klirr Stockholm.
– Det väntar flera roliga, men tuffa utmaningar, några av dem blir att utveckla kommunikationen med fokus på kampanjer i butik och därmed  öka försäljningen  fortsätter han.

En del blir i uppdraget blir att kommunicera direkt mot slutkonsument, medan den andra delen blir att kommunicera business to business.

– Att kommunicera B2B är på många sätt en ”dold” reklammarknad där man kan vinna mycket mark. Sedan ligger givetvis den stora utmaningen i att hålla samman kommunikationen mot de båda målgrupperna, säger Anders Hasselstrand.

Jobbar man inte väldigt mycket i motvind med att marknadsföra en papperstidning?
– Jag tror att mediehuset som företeelse har en enorm potential, och jag är övertygad om att den tryckta tidningen alltid kommer att finnas, och spela en viktigt roll en lång tid framöver, däremot kan mediekonsumtionen bli mer uppdelad i framtiden.

Men hur mycket kan reklamen påverka försäljningen egentligen?

– Givetvis är det så att det fortfarande är innehållet som driver försäljningen. Tidningen köps ändå mycket på impuls och lojalitet. Men det är faktorer som kan påverkas genom kommunikation, understryker Anders Hasselstrand.

I dagsläget, säter Anders Hasselstrand att det är svara på exakt hur stor uppdraget blir. Idag jobbar dock två arbetsgrupper parallellt halvtid med uppdraget. I och med att även Forex bank nyligen valde att börja samarbeta med byrån innebär detta en hel del nyanställningar
– Vi har en positiv utveckling och kommer att behöva nyanställa . 

OBS, förtydligande från texten i dagens tryckta Resumé:
Huvudkommunikationen för Aftonbladet gällande huvudtidningen och övriga produkter i huvudmedier jobbar Naked med.

Uppdragsgivare är Annika Söderberg, Aftonbladets affärsområdeschef print.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.