Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aftonbladet vill öka antalet unga säljare

Publicerad: 8 januari 2009, 16:18

Aftonbladet kör just nu en kampanj som ska öka antalet säljare av tidningen på helgerna. Bakom kampanjen, som vänder sig till ungdomar i åldern 13-16 år, står reklambyrån Abby Norm.


Sajten

Hur många ungdomar som säljer tidningen idag på helgerna vill Aftonbladet inte uppge.
– Nej, vi ger ingen exakt siffra men vi räknar med att på kort sikt att öka med cirka 20-25 procent, säger Stefan Thollén, chef för försäljningsutveckling och säljkår på Aftonbladet.

Kampanjen, bestående av annonser till både ungdomarna samt deras föräldrar och webb, kommer främst att gå i Aftonbladets egna kanaler under januari till mars. Kampanjen är signerad Abby Norm som jobbat med Aftonbladet försäljning i drygt två år.

Annons till föräldrar

– Det här är den första riktigt stora kampanjen vi gör för dem. Temat är vakna och målet är att väcka ungdomarna att börja sälja tidningar. Vi har på ett lekfullt och roligt sätt illustrerat varför man ska sälja Aftonbladet som ett extrajobb, säger Andreas Morne, vd och strategisk projektledare på Abby Norm.

Navet i kampanjen är sajten ”sundaysuperchallenge” som är uppbyggd kring en tävling. Utöver det har Abby Norm tagit fram sex olika annonslösningar.
– Idén går ut på att det ska vara roligt, inte kännas tråkigt och jobbigt. De flesta känner nog igen sig i att vara trötta, särskilt den här tiden på året.

Aftonbladet

Byrå: Abby Norm
Arbetsgrupp: Andreas Morne kundansvarig, Ebba Kilman projektledare, Malin Norman produktionsledare, Oskar Hellqvist ad, Jörgen Hillerhag ad, Thomas Jansson copywriter, Bjarne Högman original
Webproduktion: Illianced
Foto: Doris
Postproduktion: Colony

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.