Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Aftonbladets annonsformat sågas

Publicerad: 8 Februari 2013, 11:20

En av Aftonbladets advertiorials från i veckan.

Foto: Skärmdump från Aftonbladet

I flera år har Aftonbladets annonser i form av puffar med identiskt utseende som sajtens nyhetsartiklar varit en gynnsam affär. Nu kritiseras annonsformatet av Journalistförbundet som anser att tidningen inte är tillräckligt transparenta.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSJFAndreas Aspegren

Ni har säkert sett dem. Annonserna på Sveriges största nyhetssajt som vid första anblicken ser ut som en vanlig nyhetspuff. Sedan ett år tillbaka har Aftonbladet valt att lägga formatet i det centrala nyhetsflödet.

Under dygnet ligger en upp till tre annonser med formatet mitt bland Aftonbladets nyheter. Svenska Jornalistförbundet (SJF) ställer sig kritiska till annonsformatet.  

– Jag kan bara beklaga att de inte är tydliga. Det här är förvillande likt redaktionellt material, säger Ulrica Widsell vice ordförande i SJF och ordförande vid Yrkesetiska nämnden och fortsätter:

– Enligt reglerna för textreklam ska det inte finnas någon risk för sammanblandning. Det är det som händer i Aftonbladets annonser. Det är klart att det är det som är meningen för annonsörer. Det redaktionella utseendet inger trovärdighet och skapar ett intresse som lockar till läsning.

Det finns en balk som förklarar att det rör sig om en annons Är inte annonsformatet transparent?
– Inte tillräckligt transparent. Tittar man snabbt på sidan så kan det enkelt uppfattas som en nyhetsartikel. De har inte varit tillräckligt tydliga. Det här är en tendens som ökar hos Aftonbladet.

Är tidningshusen värre när det kommer till textreklam på nätet?
– Det skulle jag inte säga. Vi ser till exempel annonsbilagor som liknar det redaktionella innehållet. Problematiken med textreklam i stort växer.

SEB, Wywallet, Telenor och diverse kryssningsföretag är några av annonsörerna som nappat på formatet. Aftonbladets sajtchef Andreas Aspegren hävdar att annonsformatet uppskattas av läsarna och ger kunderna en alternativ möjlighet till att berätta en historia.  

– Vi genomför läsarundersökningar regelbundet och läsarna tycker att det är ett tydligt annonsformat. När det kommer till tydligheten så växer siffrorna i procent kontinuerligt.

Varför använder ni er av samma typsnitt i annonserna som nyhetspuffarna?
– Det har sett ut så här under en längre tid och utvecklingen drivs från partnersajterna. Den här typen av annonser är mer uppskattade hos läsarna, de kräver inte lika mycket uppmärksamhet. Samtidigt passar det inte alla annonsörer. Formatet inbjuder till att berätta en historia och bygga varumärke vid sidan av traditionella kampanjer. Det är ett bra sätt för en kund att kommunicera ett budskap under en längre tid.

Varför tycker du att ni har varit tillräckligt transparenta?
– Det är någonting vi hela tiden försöker förhålla oss till. Vi tycker att vi har en bra balans nu och det bekräftas genom våra regelbundna läsarundersökningar. Skulle förtroendet sjunka så får vi värdera annorlunda.

Ser du ingen risk för sammanblandning?
– Utifrån våra läsare och hur vi resonerar internt så tycker jag att vi är tillräckligt tydliga. Varken vi eller annonsörerna skulle tjäna på om annonserna skulle ses som redaktionellt material.

Vilket är det vanligaste klagomålet ni får från läsarna?
– Vi får nästan inga klagomål. Det är mer en branschdiskussion än en fråga från läsarna. Jag får runt femtio läsarmejl om dagen men kan inte påminna mig om när jag senast fick några åsikter kring just partnersajterna.

Hur gynnsam affär är annonsformatet för er?
– För oss handlar det om väsentliga intäkter sett till sajten som helhet. Mer kan jag inte säga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.