Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åhléns lämnar King

Publicerad: 2 september 2009, 14:33

King går hösten till mötes genom att förlora toppuppdraget för Åhléns. Sunit Mehrotra förbereder ett sparpaket med uppsägningar. – Vi är jätteledsna för det här.


Ämnen i artikeln:

KingSunit MehrotraÅhléns

truefalse

Vd Sunit Mehrotra förbereder uppsägningar sedan Åhléns belutat lämna King.

King får en tuff start på hösten när byrån nu har fått ett defintivt besked från ­Åhléns att samarbetet är över.

När Resumé når byråns vd Sunit Mehrotra befinner han sig på Kings engelska kontor och kan krasst konstatera att uppgifterna stämmer och att man till följd av det här kommer att tvingas att göra sig av med folk.
– Det har gått väldigt snabbt det här och jag kan inte svara på vilka som får sluta eller hur många det blir. Vi för just nu diskussioner med dem som det kan bli aktuellt för.

Vad har ni fått för förklaring av Åhléns?
– Vi vet inte varför de lämnar, vi har gjort ett bra jobb och gjort reklam som fun­gerar på alla sätt. Vi är jätteledsna för det här men det får du fråga dem om.

Enligt våra uppgifter kan det röra sig om cirka tio personer som kan få sluta?
– Det kommer att bli färre än tio personer kan jag säga men jag vill inte kommentera det mer. Det vore att föregripa interna diskussioner.

Vilken typ av tjänster kommer att beröras?
– Det kan jag inte gå in på, jag hoppas att du kan förstå det.

Under en sexmånaders­period har rykten florerat kring hur samarbetet egentligen fungerar mellan King och Åhléns. Periodvis har det ­uppenbarligen varit stora problem mellan byrå och kund.

I oktober 2008 tvingades marknadschefen Ylva Bergqvist att lämna sin tjänst efter stridigheter med sina högsta chefer. Då sade hon till Resumé att ”ledningen och jag har olika åsikter om hur kommunikationen ska bedrivas”. Hon själv drog det kortaste strået.

King fick hänga kvar

Till ny marknadschef rekryterade vd:n Thomas Axén, tidigare chef för Bonniers dagstidningsverksamhet, Annika Toll från Banco fonder.

Annika Toll var tidigare projektledare på Stor­åkers, Hall & Cederqvist och Adumb­la Pilots.

Vid de senaste kampanjerna som King har gjort har Joakim Forsell, vice vd, stått som beställare. Han är i dag förtegen om varuhuskedjans närmaste framtid som köpare av reklambyråtjänster.
– Vi ska påbörja en pitch men det är Annika Toll som har ansvaret för det.

Annika Toll är också hon förtegen kring seperationen med King.
– Vi ska jobba med en annan byrå framöver. Åhléns står inför en omstart av kommunikationen och det är ett naturligt steg efter de fyra år som vi har jobbat ihop med King. Det är i grunden ganska odramatiskt.

Enligt Resumés källor ska King vara för dyra och sakna ett tydligt koncept för sina kampanjer?

– Det vill jag inte kommentera. I vår nya resa ska vi förtydliga varumärket och bli mer kostnadseffektiva.

Åhléns kommer gå ut i en pitch om några veckor. Då kommer man att söka en strategisk och kreativ partner.
– Vi kommer att påbörja en pitch under hösten men först måste vi sätta några strategier på plats internt först. Jag hoppas en ny byrå kan vara på plats innan årsskiftet, säger Annika Toll.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

KingSunit MehrotraÅhléns

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.