Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Åhléns lanserar nytt koncept – "Ha det fint"

Publicerad: 6 Mars 2019, 09:35

Åhléns har länge gjort sig kända för sin syftesdrivna kommunikation. När man nu lanserar konceptet "Ha det fint" är kommunikationen betydligt mer produktnära.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsPatrik Nygren-BonnierReklam

För en knapp månad sedan fick Åhléns marknadschef Patrik Nygren-Bonnier lämna företaget. Nygren-Bonnier hade då varit på Åhléns i ett knappt år men ansågs inte få plats när bolaget omorganiserade marknadsavdelningen och instiftade den nya tjänsten marknads- och försäljningschef.

Under sin tid som marknadschef var han dock med och tog fram det reklamkoncept, "Ha det fint", som nu lanseras.

– För Åhléns är "Ha det fint" både en enkel hälsning och en livsviktig känsla. En hyllning till de små saker i livet som kan vara helt avgörande i en tid då de flesta av oss får allt färre stunder för oss själva. Konceptet lanseras med en film som skildrar ögonblick många känner igen oss i. Den visar hur våra produkter spelar en naturlig roll i människors liv och hur de bidrar till att människor får "ha det fint", oavsett vem du är eller varifrån du kommer, säger Karin Vesterlund, reklamchef Åhléns.

Under Lina Söderqvist tid som marknadschef på Åhléns gjorde sig varumärket känt för en mer syftesdriven kommunikation. Det nya konceptet, som har många beröringspunkter med IKEA:s "Där livet "händer, är dock betydligt mer produktnära.

Enligt ett pressmeddelande har "Ha det fint" tagits fram efter ett varumärkesarbete där över 6000 Åhlénskunder frågats om deras vardag. Undersökningen visade bland annat att kunderna slits mellan saker de måste göra och det de vill göra.

Lanseringsfilmen kommer att visas på tv och i digitala kanaler med start i dag.

Arbetsgrupp
F&B
Emma Eriksson, ad
Pontus Levahn, copywriter
Silla Levin, ad
Julia Blomquist, planner
Andrea Sundström, content
Andreas Johansson, digitalspecialist
Emilie Lindquist, formgivare
Håkan Larsson, formgivare
Sara Kling, produktionsledare
Jens Odelbring, byråproducent
Amat Levin, pr
Maria Bergkvist, projektledare

New Land, produktionsbolag
Lærke Herthoni, regissör
Karl Wettre, producent
Therese Engberg, exekutiv producent

Åhléns
Marknadschef: Patrik Nygren-Bonnier
Reklamchef: Karin Vesterlund
Projektledare: Anna Wilde
Produktionsledare: Ylva Abrahamsson

Mediebyrå: Mindshare

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.