Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 mars 2018, 12:20
I Åhléns nya kampanjen "Vad har du på dig?" vill varumärket visa hur våra plagg påverkar oss, både psykiskt och fysiskt.
Att kläder något om den som bär dem är nästintill en slentrianmässig tanke. Nu nu inför Åhléns senaste kampanj har varuhuset samlat på sig forskning som visar klädernas djupare psykologisk inverkan på oss och vår omgivning. Det kan handla om en viss färg som skapar ett mentalt övertag i kampsport, en tröja som kan få dig att känna dig fysiskt starkare eller ett avvikande plagg som kan ge dig makt.
Med den tidigare marknadschefen Lina Söderqvist tog Åhléns fram kampanjer som bland annat gestaltade kläders upplevda åldersgränser och hur makt påverkar om vi klär oss manligt eller kvinnligt. Nu vill Åhléns alltså väcka intresset för klädernas inneboende kraft och dess påverkan.
– Kläder är mer än bara det du har på dig och med vår kampanj vill vi gå djupare i något som kan anses ytligt. Vi vill visa hur kläder påverkar oss på olika sätt och hoppas inspirera våra kunder genom att de får lära sig mer om kläders kraft, säger Karin Vesterlund, reklamchef och tf marknadschef på Åhléns i ett pressmeddelande.
I kampanjen medverkar Karen Pine, professor i utvecklingspsykologi, som under lång tid har undersökt kopplingen mellan mode och psykologi. I en samling filmer som från mitten av mars släpps i Åhléns sociala kanaler förklarar hon sambandet mellan våra kläder, välbefinnande och hur vi uppfattas.