Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Åhléns nya skönhets-kampanj vänder sig till alla

Publicerad: 12 September 2017, 14:10

Skönhetsreklamen präglas av överstylade modeller i konstgjorda miljöer. Åhléns bryter mot normen i sin nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistReklambyråerÅhlénsReklamfilmForsman & Bodenfors

När du tänker på reklam för skönhetsprodukter är det förmodligen en aura av glamour och stereotyp skönhet som dyker upp först. Men faktum är att intresset smink och hudvård har växt och breddats. I dag ser videos med sminktips ut på helt olika sätt beroende på vem du gillar och följer. Det tar Åhléns fasta på i sin nya kampanj.

– Vi kallar kampanjen "Älskade procedur" just för att visa att den egna stunden du ägnar åt hudvården och dig själv är viktigare än ett perfekt slutresultat. Vi vill visa på bredden i hur procedurer kan se ut, och samtidigt inspirera genom att visa vårt sortiment på ett sätt som skiljer sig från traditionell skönhetsreklam, säger Lina Söderqvist, marknadschef Åhléns, i ett pressmeddelande.

De senaste två åren har Åhléns gjort sig kända för en rad olika syftesdrivna kampanjer som ifrågasatt ålderssdiskriminering, könsroller och religionstillhörighet. Byrån som ligger bakom är Forsman & Bodenfors.

Bilderna till "Älskade procedur" är fotograferade av Arvida Byström och kampanjfilmen är regisserad av Sheila Johansson. Övriga medverkande är Emelie Hultqvist (stylist), Lasse Pedersen (hår) och makeup: Kristina Kullenberg.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.