Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åhléns vill bryta normerna kring smink

Publicerad: 29 Mars 2017, 07:19

Youtubern Amir Akrouti.

Det finns mycket stereotyper kring smink. Det vill Åhléns ändra på i sin nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistReklambyråerÅhlénsReklamfilmForsman & Bodenfors

De senaste två åren har Åhléns utmanat flera normer och stereotyper kring ålder, kön och etnicitet i sin kommunikation. Den här gången har turen kommit till sättet vi sminkar oss på. Varuhuset har beställt en undersökning som bland annat visar att 13 procent av männen sminkar sig. Nästan var tredje person svarar att de använder makeup för att det är roligt, men trots det är det endast 8 procent som vågat prova något nytt.

Med undersökningen som avstamp har Åhléns skapat en kampanj som sticker ut jämfört med hur skönhetsreklam brukar se ut.
– Makeup-reklam har traditionellt sett visat stereotypa bilder och ett snävt sätt att se på makeup, där vi sminkar oss för att vi är fåfänga och vill känna oss felfria. Vi vill visa en annan bild av makeup, och inspirera till ett friare synsätt där fler vågar experimentera, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

I kampanjen deltar fyra av Sveriges största makeup-profiler; Lovette Jallow, Viola Holmgren, Sara Benafshe och Amir Akrouti. Se filmen här nedan.

Åhléns byrå är Forsman & Bodenfors.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.