Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Aidskampanjer - då och nu

Publicerad: 1 december 2014, 15:31

80-talet vs nu.

Foto: SVT Play och Smittfri.

Reklambyrån Ted Bates City vann en upphandling för dåvarande Aidsdelegationen 1986. Det var startskottet för ett intensivt uppdrag som pågick fram till och med 1989. – Det var ett jätteuppdrag och kändes bra att inte bara sälja bilar eller fleecekläder – utan att faktiskt göra skillnad för samhället, säger Michael Hoffman, dåvarande vd på Ted Bates City.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

När aids kom till Sverige rådde det först stor förvirring kring hur sjukdomen smittade och vad den egentligen innebar. I England och Australien spreds skräckkampanjer med liemän och domedagsprofetior, enligt Michael Hoffman. Det i sig blev en stor utmaning när Ted Bates City, som köptes upp av reklambyrån Saatchi & Saatchi på 90-talet, först fick ta sig an uppdraget att genomföra aidskampanjer. De ville informera snarare än att skrämma upp.

– Det viktiga var att få upp aidsfrågan på agendan. Det var mycket arbete med agendasetting, men vi lyckades. Under 1987 ansågs aids vara det största samhällsproblemet i Sverige, säger Michael Hoffman, som i dag jobbar på Institutet för Marknadskompetens.

Reklambyrån jobbade nära Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen och läkare för att hela tiden få så uppdaterad information som möjligt. Deras arbete uppmärksammades bland annat i en SVT-dokumentär och material annonserades ut i alltifrån dagspress till tv och via postutskick.

– Vi ville visa att detta inte bara var ett problem för riskgrupperna, exempelvis de homosexuella och narkomanerna, utan berörde hela samhället. Det var viktigt att få igång diskussionen mellan personer, eftersom det fanns ett stort hot om stigmatisering och uppdelning på till exempel arbetsplatser. Det var också viktigt att få folk att gå och testa sig, säger Michael Hoffman.

Under nästan fyra års tid satt två arbetsgrupper på Ted Bates City och jobbade i snitt halvtid med uppdraget. Michael Hoffman kommer inte ihåg exakt hur mycket pengar uppdraget innebar, men säger att "det inte fanns någon brist på medel" från Socialstyrelsens sida.

– I dag är kampanjerna inte lika uppenbara med vad de vill säga. Jag antar att man jobbar med sociala medier, men det verkar inte vara en lika aktuell fråga som tidigare, säger Michael Hoffman och fortsätter:

– Det är relativt rimligt med tanke på bromsmedicinernas utveckling, men jag tror ändå att man måste arbeta fram ett nytt sätt att kommunicera om sjukdomen för varje generation för att hålla liv vid kunskapen.

Den ideella organisationen Posithiva Gruppen kör just nu en aidskampanj i Stockholms tunnelbana. Serguey Suarez, informatör på Posithiva Gruppen, håller med Michael Hoffman om att mer kan göras för att informera om sjukdomen.

– Kunskapsnivån hos allmänheten är ganska låg. Det är inte många organisationer som gjort insatser för att informera - utan det är vi ideella organisationer som är där och pushar, säger han.

Kampanjen sattes upp i helgen och kommer finnas kvar i två veckor.

– Vår vision är att folk ska uppdatera sig hur det är att leva med hiv i dag - eftersom många är rädda för att tala om det. I dag, till skillnad från förr är det viktigt att informera om smittsamheten snarare än medicinering. Går man på behandling är smittsamheten minimal.

I dag är det World Aids Day, internationella aidsdagen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.