Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

AIK döper om motståndare i ny kampanj

Publicerad: 10 mars 2014, 12:00

AIK mot i stort sett alla andra

Fotbollsvärlden består av AIK på ena sidan och alla andra lag på den andra. Det är budskapet i klubbens nya kampanj inför fotbollsallsvenskan


AIK mot "Inte AIK". Så står det på biljetterna till AIK:s hemmapremiär mot IFK Göteborg i Allsvenskan. Med argument som att laget är Sveriges mest avskydda klubb och att man säljer överlägset flest årskort påstår man att Allsvenskan egentligen bara består av två olika poler: AIK och övriga lag, det vill säga "Inte AIK".

Kampanjen är skapad för att AIK ska befästa positionen som Sveriges ledande publiklag. Man har redan sålt cirka 14 000 årskort. Målsättningen med kampanjen är att nå upp till 17 500 årskort, och därmed slå sitt eget nordiska rekord, 14 388, från i fjol.

– Alla andra ser AIK som sin största motståndare och vi är Sveriges största klubb. Därför tar vi ansvar för svensk fotboll när vi nu skruvar upp temperaturen inför Allsvenskan i år igen, säger Thomas Edselius, vd för AIK Fotboll.

Förra årets AIK-kampanj Paint it Black belönades som årets mest nyskapande pr-kampanj i Sverige och uppmärksammades av europeiska fotbollsförbundet UEFA.

Kampanjen är framtagen av en grupp kreatörer från flera olika byråer:
Simon Strand, projektledare/kreatör
Dennis Phang, senior designer, DDB
Alexander Wåland, digital director
Tom Beckman, copy/kreatör, Prime
Alexander Norrthon Westerlund, produktionsledare
Andreas Stjerndal, film producer
Niklas Wistedt, digital projektledare, Meda
Marcus Bellafesta, copywriter
Elvira Eriksson, copy/digital, Pronto
Martin Runfors, designer, DDB
Henning Wijkmark, copy, Lowe Brindfors

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.