Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 mars 2012, 10:43
AIK-supportrar har nyligen lanserat en kommunikationskampanj för att dra in miljoner till AIK Fotboll. Simon Strand, tidigare pr-konsult på Prime och Trigger Oslo är en av kampanjens initiativtagare. Målet är att slå alla tidigare publikrekord; sälja fler årskort, få fler premiäråskådare och nå ett högre publiksnitt.
AIK-supportrar lanserade den 5 mars en kommunikationskampanj som ska dra in miljoner till AIK Fotboll inför den allsvenska säsongen. Kampanjen; ”3712” siktar på att slå rekord i sålda årskort och publiksnitt. I fjol var allsvenskans publiksnitt 7 326, för fem år sedan var siffran 10258. En utmaning för att få upp siffran är att inspirera intresseorganisationen Svensk Elitfotboll att förändra mediebilden.
– Det är på många sätt en väldigt konventionell kampanj. Vi använder oss mycket av stenåldersmetoder som flygblad. Nyckeln är att hålla uppe energinivån i våra egna led hela tiden så att folk hjälper till på våra aktiviteter. Allt är ju ideellt, så det är en utmaning, säger Simon Strand, pr-konsult och en av initiativtagarna till kampanjen.
Initiativtagarna beräknar att supportrarna tillsammans kommer att ha lagt ned över 10 000 ideella timmar på kampanjens arbete fram till premiären. Ett arbete som hade kostat omkring 10 miljoner att köpa till marknadspris.
Designkonceptet är framtaget av Christopher Anderton, creative director på egna byrån Deluxive State.
Kampanjen drivs på webbplatsen 3712.se som utgångspunkt under hela säsongen 2012. På nätet kan AIK-supportrarna logga in och använda verktyg för att själva engagera sig i kampanjen. De två första siffrorna i kampanjnamnet står för året 1937- de år då AIK började spela på Råsunda. 12 står för 2012, året då klubben lämnar stadion.
Erika Siljendal