Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

AIK:s marknadsvärvningar

Publicerad: 13 april 2010, 12:45

AIK Hockey, som så sent som i vintras var konkurshotat, anställer två personer på marknadssidan efter avancemaget till elitserien. – Sponsorintäkterna ska tredubblas, åtminstone, säger Peter Mellqvist, ordförande i AIK Hockey, till Resume.se.


Jublande AIK-spelare efter den historiska segern i söndags. Foto: Aftonbladet Bild.

AIK Hockey, som i så många år varit hårt ekonomiskt plågat, har haft en organisation som varit direkt beroende av ideella insatser.

Nu när elitserieavancemanget är ett faktum – tillkommer 25-28 miljoner i tv- och sponsorintäkter från Hockeyligan som gör att klubben kan förstärka inte bara i spelartruppen utan även i ledningen, på marknadssidan.

– Det är ju en del pengar jämfört med 1,5 miljon som man får för spel i allsvenskan…, säger Peter Mellqvist.

Han berättar för Resume.se att klubben har klart med två personer som ska anställas på marknadsavdelningen. Tidigare har endast tre personer – tillsammans – haft hand om såväl administration som marknadsfrågor.

– Vilka det är som vi ska anställa kan jag inte säga än, vi kommer att gå ut med det snart, säger Peter Mellqvist.

Sponsorintäkterna var cirka 4 miljoner kronor den gångna säsongen. Nu ska de upp till 15 miljoner kronor.

Exakt hur det ser ut på sponsorsidan är för tidigt att säga, menar Peter Mellqvist.

– Det har bara gått två dagar sedan vi gick upp, vi börjar med det här nu, säger han.

– Men värdet av en elitserieplats är ju klart mycket större än spel i allsvenskan, det säger sig självt, vi tror på stort intresse från sponsorer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.