Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Akademikernas a-kassa låter börsanalytiker och kulturskribenter byta plats

Publicerad: 2 September 2019, 11:30

Akademikernas a-kassa lät i helgen en fiktiv aktieanalytiker recensera ett "rumänskt misärdrama" medan en fiktiv kulturskribent å sin sida fick ta sig an en bokslutsanalys. Kampanjen är en del i Akademikernas a-kassas arbetet för att bredda bildena av en akademiker.


Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliReklam

Det enda kravet för att gå med i Akademikernas a-kassa är att du ska ha tagit minst 180 högskolepoäng, något som gör att medlemmarna i Akademikernas a-kassa har en spridd bakgrund.

Akademikernas har därför lanserat kampanjen 180hp där man leker med alla de titlar och utbildningar som finns representerade bland sina medlemmar. Förra veckan släppte man den första delen av kampanjen där det lektes friskt med titlar och examen.

I helgen följde man upp kampanjen med två helsidesannonser i Dagens Nyheter respektive Dagens Industri. I annonserna lät man två fiktiva skribenter testa på genrer långtifrån sin hemmaplan. I DN Kultur fick en fiktiv aktieanalytiker testa på att recensera en film medan Dagens Industris läsare fick ta del av en bokslutsanalys från en fiktiv kulturskribent. I annonserna kan dock skribenterna inte slita sig från begrepp och stil från sina hemmaområden.

"Med ångest på uppgång och glädje på nedgång är det svårt att sitta kvar i biostolen om man någonsin vill kunna teckna fler dopaminer – men investera i rumänsk koppar om ni vill skörda." skriver den fiktive börsanalytikern Bertil Schweprin i DN kultur.

Målet med annonserna är att visa på att akademikerna inte har mer gemensamt än att de har tagit 180 högskolepoäng.

– En stor del av vår målgrupp läser Dagens Nyheter och Dagens Industri. Det här greppet blir ett nytt sätt för oss att försöka nå dem och vi hoppas att de uppskattar det, säger Anna Wright, projektledare på Akademikernas a-kassa.

Kampanjen är framtagen av contentbyrån Borg & Owilli.

Arbetsgrupp
Akademikernas a-kassa:
Anna Wright – projektledare
Annika Stenberg – kommunikationschef

Borg & Owilli:
David Borg – creative director
Amina Korlat – projektledare
Erik Reimers – art director
Felix Jörneman – copywriter
Elin Nilsson Angelstedt – grafisk designer
Lovisa Olai – content manager

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.