Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 11 december 2018, 10:41
I en helsidesannons i DN Kultur påminner Akademikernas a-kassa Björn Wiman & co. att det i tider av tidningsdöd kan vara väl värt att gå med i a-kassan.
För 15 år sedan började mediernas annonsbaserade affärsmodell att börja knaka i fogarna. I takt med att pengarna sedan dess sipprat iväg till digitala spelare som Facebook och Google är det många journalister som fått se sig om efter nya jobb. Och då kan det vara bra att vara med i a-kassan.
Enligt Akademikernas a-kassas senaste mätning är det dock många yrkesverksamma som tidigt i karriären hoppar av a-kassan, och speciellt vanligt att hoppa av bland kulturarbetare och journalister.
Därför vänder sig Akademikernas a-kassa direkt till kulturarbetarnas och journalisternas husorgan – DN Kultur. I en helsidesannons påminner de DN Kulturs medarbetare om vikten av att ha en inkomstförsäkring när man befinner sig i branscher med en osäker framtid, som journalistiken. Annonsen är framtagen av Borg & Owilli.
– Vi hoppas och tror att DN Kulturs redaktion uppskattar budskapet och att de som har sagt upp medlemskapet under de sista åren kommer tillbaka till oss, säger Anna Wright som är projektledare på Akademikernas a-kassas kommunikationsavdelning.
Se hela annonsen nedan.
Arbetsgrupp:
Borg & Owilli
Kreativt ansvarig: David Borg
Art Director: Erik Reimers
Copywriter: Felix Jörneman
Akademikernas a-kassa
Projektledare: Anna Wright