Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst gör helt anonym kampanj för svenska startupen

Publicerad: 11 Juli 2019, 06:45

Maurtens nya produktserien saknar helt loggor eller något som avslöjar vem innehållet kommer från.

Den svenska startupen Maurten gör det möjligt för elitidrottare som är sponsrade av andra varumärken att fortsätta använda bolagets sportdryck – utan att riskera någonting. Den nya produktserien, som är framtagen tillsammans med Åkestam Holst, saknar nämligen helt loggor.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReklam

Sportnutritionbolaget Maurten används officiellt av några av världens främsta uthållighetsidrottare, som Mo Farah, Eliud Kipchoge, Mary Keitany och Jan Frodeno. Men enligt Maurten är det ännu fler som använder sportdrycken inofficiellt, atleter sponsrade av någon av de större varumärkena i samma kategori.

Den nya produktserien, som är framtagen tillsammans med Åkestam Holst, saknar därför helt loggor eller något som avslöjar vem innehållet kommer från. I övrigt är det exakt samma produkter. Företaget förväntar sig inte att vanliga konsumenter kommer köpa Unofficial-serien, men är övertygade om att de nya produkterna har en marknad.

Även lanseringen av Maurten Unofficial följer inkognitospåret, med filmer gjorda tillsammans med Madja Amin och produktionsbolaget HALAL. Dock skiljer sig filmerna från det klassiska upplägget i sportgenren då samtliga medverkande idrottsstjärnor har blivit helt anonymiserade.

– De flesta märken skulle kanske bli besvikna över att deras produkt inte får all den exponering som är möjlig, men det är inte vi. Det viktigaste för oss är atleterna, vi sätter alltid dem först. Att leda det i bevis och skapa verkligt värde för dem i en enda handling är exakt hur vi vill kommunicera vårt varumärke och våra värderingar. Och då vi vet att det finns en verklig efterfrågan blir det här mer än bara en smart reklamkampanj, säger Philip Ahlqwist, head of brand på Maurten, i ett pressmeddelande.

MAURTEN UNOFFICIAL from Maurten on Vimeo.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Maurten
Philip Ahlqwist – head of brand
Herman Reuterswärd – head of communication
Juan Repetto – head of sales and distribution

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA
Hugo Wallmo
& Andreas Karlsson – art directors
Petter Nylind & Noah Bramme – copywriters
Magnus Jakobsson – creative director
Leila Widgren – producent
Nicole van Rooij – projektledare
Agneta Oppenheim – produktionsledare

Produktionsbolag: HALAL
Madja Amin
– regissör
Francine van der Lee – producent

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.