Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst knep globalt uppdrag

Publicerad: 11 maj 2009, 09:00

Reklambyrån Åkestam Holst tappar Beckers som de jobbat med sedan 2002. Samtidigt får byrån en ny storkund – Swecokoncernen. – Det här är verkligen ett prestigeuppdrag, säger Kenneth Adenskog, projektledare på Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Kenneth Adenskog, projektledare på Åkestam Holst. Foto: Andreas Alfredsson

En kund ut och en ännu större in. Så ser det ut för Åkestam Holst. Byrån har precis fått veta att de förlorar Beckers efter ett sjuårigt samarbete. Samtidigt vann de pitchen för Swecos globala uppdrag.

– Sweco är verkligen ett prestigeuppdrag. Och det var en tuff match för att få kontot, men tuffa matcher brukar vi vinna. Vi hade starka idéer och ville verkligen ha den här kunden. Vi kände att här kan vi verkligen göra ett bra jobb. Vi fick väldigt bra kontakt med marknadsavdelningen och koncernchefen och då blir det riktigt kul och riktigt bra grejer, säger Kenneth Adenskog.

Sweco, som är ett internationellt teknikkonsultföretag, omsätter cirka 4,6 miljarder kronor per år. Företaget har anställda i tio länder och uppdrag för cirka 80 länder runt om i världen.

Hur stor blir den här kunden för er?
– Det blir en av våra större arbetsgivare, går in på topp fem eller sex.

Uppdraget är globalt och Åkestam Holst har precis börjat jobba med kampanjen som ska släppas internationellt till sommaren.

– Vi håller på med varumärkesarbetet just nu. Parallellt med det jobbar vi med kommunikationsplattformen. Det första kommer att synas innan sommaren. Det blir en internationell kampanj där endast små justeringar kommer att göras för de olika marknaderna.

Totalt deltog fem byråer i pitchen. Alla var svenska byråer.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.