Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst låter Instagram guida besökarna på Arlanda

Publicerad: 9 december 2013, 09:48

Stockholm Arlanda Airport lanserar en helt ny typ av stadsguide för mobilen där varken har recensioner eller betyg får plats. Istället visas lokalbefolkningens samlade instagram som ett fönster mot Stockholm. Platserna de är på just nu och delar med sig av, oavsett om det är barer eller vackra broar. Bakom konceptet står Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstArlandaSwedavia

Samarbetet mellan Swedavia, som driver tio flygplatser i landet, och Åkestam Holst inleddes för drygt ett år sen. En av kampanjerna som uppmärksammats är en food truck som sålde den nya flygplatsmaten inne i Stockholm.

Det senaste resultatet av samarbetet är en ny typ av stadsguide till tio av de största destinationerna.   The Local's Guide samlar ihop vad som visas på öppna instagramkonton inom olika geografiska sökningar och låter turister sätta ihop en egen offline-guide utifrån dem.

Typiskt innehåll som matbilder från restauranger och skrytbilder från den idylliska söndagspromenaden är vanligtvis kanske inte så spännande. För en turist blir de helt plötsligt värdefulla tips direkt från dem som vet bäst.

Guiden finns både som mobilsajt och i Swedavias app, där man kan markera intressanta tips och spara ner dem som en färdig PDF-guide för att slippa roaming. På Arlanda och Landvetter används även tekniken för interaktiva installationer, där resenärer direkt vid gaten kan välja stad och se vad som instagrammas just nu på resmålet.

Arbetsgrupp
Åkestam Holst
Copy: Kalle Åkestam
AD: Johan Wahlberg
CD: Andreas Ullenius
Kundansvarig: Jacob Stjärne
Planner: Lisa Adamsson
Projektledare: Fredrik Burman
Produktionsledare: Daniel Sundin
Formgivning: Olov Öqvist och Jens Broman
Digital producent: Johan Eklund

Produktionsbolag The Brewery

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.