Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst mesta vinnaren i Cannes

Publicerad: 24 juni 2013, 07:10

Cannes Lions 2013.

Foto: Magnus Helander.

34 svenska lejon blev det i Cannes 2013, vilket kan jämföras med 45 i fjol. Åkestam Holst vann 7 av dem.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Det blev ett med svenska mått mätt svagt år i Cannes Lions. De svenska byråerna vann totalt 34 lejon, varav 2 guld, 9 silver och 23 brons.

Mobiento och Family Business är de två byråer som lyckades vinna varsitt guldlejon. Flest valörer knep Åkestam Holst med 1 silver och 6 brons.   

DDB Stockholm och Lowe Brindfors är två byråer som trots relativt stora inskick gick lottlösa från årets upplaga av tävlingen. Forsman & Bodenfors gjorde vann 5 lejon, men inget guld för byrån som har dominerat i Guldägget de senaste åren.

Bättre gick de för de svenska produktionsbolagen. B-Reel vann hela 3 Grand Prix och ett antal lejon med "Beauty Inside" som de producerade för San Fransisco-byrån Pereira & O'Dell. Acne vann 2 guld, 2 silver och 2 brons tillsammans med CLM BBDO Paris. Perfect Fools vann också ett guldlejon med kampanjen "Tweetphony" som de gjort tillsammans med Havas.

Byråtoppen
Mobiento – 1 guld, 1 silver (2 nomineringar)  
Family Business – 1 guld (1 nominering)  
INGO – 2 silver, 1 brons (3 nomineringar)  
Åkestam Holst – 1 silver, 6 brons (13 nomineringar)  
Forsman & Bodenfors – 1 silver, 4 brons (9 nomineringar)  
Prime PR – 1 silver, 3 brons (4 nomineringar)  
RBK – 1 silver, 1 brons (7 nomineringar)  
The Fan Club – 1 silver, 1 brons (3 nomineringar)
Great Works – 1 silver (1 nominering)
BVD – 1 silver (1 nominering)  
King – 1 brons (4 nomineringar)
TBWA – 1 brons (2 nomineringar)  
Acne Advertising– 1 brons (1 nominering)  
Bedow – 1 brons (1 nominering)
McCann – 1 brons ( 1 nominering)  
The Brand Union – 1 brons (1 nominering)  
DDB Stockholm – 7 nomineringar  
Lowe Brindfors – 3 nomineringar
Naked – 2 nomineringar
BAS, Bold, Happy F&B, CP+B, Deportivo, Ester, North Kingdom – 1 nominering

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.