Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Åkestam Holst och Folksams sista kampanj – kärleken i fokus

Publicerad: 29 Mars 2019, 08:27

Folksams årliga varumärkeskampanj fortsätter på temat "För allt du bryr dig om". I enheterna har bolaget och Åkestam Holst öst på med allt som folk älskar.


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam HolstReklam

Folksams kommunikationskoncept "För allt du bryr dig om" firar i år tio år. Åkestam Holst har varit med sen start, men i februari aviserade parterna att de skulle komma att gå skilda vägar. Det är i nuläget oklart om Folksam kommer att ta in någon ny byrå då deras egen inhouse-avdelning tagit över mycket av uppgifterna.

Nu kommer den sista kampanjen från Åkestam Holsts och Folksams samarbete. Precis som tidigare fokuserar kampanjen på vad vi vill försäkra, snarare än själva försäkringarna.

– Varumärket Folksam har aldrig varit starkare än nu. Allt fler svenskar gillar Folksam och kan tänka sig att välja Folksam. Men vi har utmaningar, konkurrenterna flyttar fram sina positioner och mediekonsumtionen är mer fragmenterad än någonsin. Det gör att det blir svårare att nå ut i bruset och in i människors medvetande. För att lyckas måste vi därför sticka ut och beröra människor på riktigt, säger Lena Strand, marknadschef på Folksam.

Kampanjen kommer bara dagar efter att konkurrenten If släppt en kampanj på liknande tema. Lena Strand är dock säker på att deras kampanj kommer att locka ytterligare kunder.

– Vi vet att en klar majoritet av alla beslut vi människor fattar är baserat på känsla. Det innebär att vi inte är så rationella som vi gärna vill tro. När varumärkeskampanjer har jämförts världen över har forskare kommit fram till att de kampanjer som är känslobaserade stannar det kvar i medvetandet i högre grad och har en högre påverkan på affärsresultat på läng sikt. I en sällansköpsbransch som försäkringar och långsiktigt sparande så är det viktigt att vi finns där top of mind i människors medvetande – hela tiden. Föra att sedan fånga de som är i marknaden just nu, säger Lena Strand.

Kampanjen går live på måndag och kommer att synas i TV, digitalt och utomhus över hela Sverige.

– Vi på Åkestam Holst är stolta över att vi har fått vara en del av, och kunnat bidra till, Folksams fantastiska varumärkesresa. Det har varit ett givande och roligt samarbete under alla år och i nästa vecka går vår sista gemensamma kampanj live, säger Nicole van Rooij, projektledare på Åkestam Holst.

Arbetsgrupp Folksam:
Lena Strand, Marknadschef
Martin Agebrandt, chef Varumärkesgruppen Marknad
Linda Holmsten Projektledare
Lars Hedlund, Copywriter
Eva Bergfeldt, AD

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam HolstReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.