Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst överlägsen etta: ”Man ska inte tro att man är nåt”

Publicerad: 22 December 2017, 09:29

Ikeas reklam och Åkestam Holsts cd Magnus Jakobsson.

Åkestam Holst sopar banan med konkurrensen och blir totalvinnare i Månadens Kampanj 2017. Byråns creative director Magnus Jakobsson tycker att det är viktigt att i framgången komma ihåg att det bara är några våningar ner till rännstenen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstMagnus JakobssonMånadens Kampanj

Apotek Hjärtat, Audi och N!cks är några av de varumärken som samlat ihop poäng för Åkestam Holst i 2017 års omgång av Månadens Kampanj. Men den kund som byrån skördat allra störst framgångar med är Ikea. Under konceptet "Där livet händer" har vi fått se alltifrån vardagsrealism och känslofilmer till "tråkiga" trueviewannonser och köksautomater, vilket gett utdelning i snudd på samtliga kategorier i Månadens Kampanj.

Åkestam Holst får nästan dubbelt så många poäng som årets tvåa Nord DDB.

– Det känns helt otroligt, givetvis. Att det dessutom är andra året i rad vi kammar hem totalen är ju ett kvitto på att det vi gör fortfarande skimrar i den sol som lika snabbt kan förmörkas. Man ska alltid komma ihåg att det här med tävlingar också kräver en hel del tur och momentum. Även om grundförutsättningen är att man gör riktigt stark kreativ kommunikation, förstås. Så den totala hybrisen känns relativt fjärran. Och det är så det ska vara. Man ska aldrig tro att man är något bara för att man vinner priser. Det är som att sluta simma halvvägs över Atlanten bara för att man har tagit Simborgarmärket, säger Magnus Jakobsson.

Ni har haft ert kanske starkaste år hittills med Adweeks utnämning av er som "Agency of the year" som kronan på verket. Vad är det som gör att ni har lyckats?
– En kombination av en rad faktorer ligger bakom, förstås. Men framförallt hur byråns relativt smidiga metamorfos i och med att en rad nya talanger och förmågor har inspirerat samtliga att göra sitt absolut yttersta för våra kunders kommunikation. Personalmässigt har vi nog Sveriges starkaste blandning talanger, en blandning som dessutom ständigt växer, utvecklas och optimeras. En öppnare kultur där alla kreatörer släpps in och får chansen i det kreativa arbetet även på större kunder har förstås varit viktigt också. På Åkestam Holst har prestigelöshet blivit ett fungerande mantra. Det i kombination med en extrem tävlingsinstinkt har gett otroliga resultat.

Ni har skördat stora framgångar för Ikea. Hur tar ni vidare "Där livet händer" tills nästa år?
– Vi arbetar på enligt en plan jag av givna skäl inte kan tala så mycket om här, och jag ser verkligen fram emot att fortsätta vårt framgångsrika arbete med Ikea och våra andra kunder. Sällan har så många talangfulla människor arbetat med så många begåvade kunder. En algoritm som förstås är en viktig förutsättning om man ska fortsätta göra Sveriges bästa kommunikation.

Vad är ni mest stolta över under året som gått, förutom vinsten i Månadens förstås?
– Jag är väldigt stolt över alla fantastiska medarbetare på byrån, och hur man i sitt DNA förstår att detta arbete är en bergochdalbana, på gott och ont. Det finns inga hybrisskadade divor här så långt ögat når. Skulle väl vara jag i så fall. Men det är ju som det är. En del av min egen framgång genom åren har väl varit hybris i lagom dos, antar jag. Men det gäller som sagt att aldrig överdosera den. Alla mår bra av lite hybris, och jag tror att har man fötterna på jorden så är inte ens långvarigt bruk särskilt farligt. Huvudsaken är att man alltid minns att det är bara några våningar ner till rännstenen, och att vi inklusive allt som existerar flyter runt i rymden.

Den viktigaste frågan av dem alla: Hur ska ni fira detta??
– Jag tror att vi firar denna seger genom att med sunt förnuft och tillförsikt gå 2018 till mötes, snarare än att korka upp Magnumbuteljerna, om man säger så. Det gäller att vara i fin form inför nästa år. Men det såklart, kanske blir det en extra skumtomte till jul. Eller två.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.