Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst prisad som årets internationella byrå

Publicerad: 4 december 2017, 07:53

Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson och vd Petronella Panérus.

Foto: Niklas Palmklint

Svenska Åkestam Holst prisas av amerikanska reklammagasinet AdWeek som "International Agency of the Year".


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusÅkestam HolstAdweekMagnus JakobssonHumaniumIKEAReklam

Under det gångna året har Åkestam Holst presenterat en rad hyllade koncept, kanske främst "Där livet händer" för IKEA och Humanium för IM. Byrån har vunnit bland annat Tele2, Spendrups, Hemköp och Kicks samtidigt som man höjt omsättningen med omkring åtta procent. Nu vinner den svenska reklambyrån det nyinstiftade "International Agency of the Year"-priset från reklammagasinet AdWeek. Åkestam Holst var även Sveriges mest prisade byrå vid Cannes Lions tidigare i år.

I ett längre reportage intervjuas Åkestam Holsts vd Petronella Panérus och creative director Magnus Jakobsson av magasinets reklamjunkie Tim Nudd. Panérus berättar om sin starka tro på byråns arbete för en jämlik och representativ arbetsplats.

– Reklambranschen har fortfarande en lång väg att gå innan vi ser mångfald som en självklarhet på byråer. Jag hoppas att Åkestam Holst kan vara en fanbärare inom det området. Om vi ska producera material för alla typer av målgrupper måste vi säkerställa att de finns representerade i arbetsgrupperna här på byrån, berättar Panérus.

Magnus Jakobsson, som tog över som creative director 2016, berättar att han rekryterat ett gäng "freaks and geeks" till kreatörssidan.

– Jag är stolt över att vi har attraherat en ny grupp av kreatörer till byrån. För några år sedan tror jag att Åkestam Holst inte lyckades attrahera de riktigt nördiga och lite udda kreatörerna, berättar han.

Jakobsson berättar även att de för de flesta stora kunder har så kallade "öppna briefs" där alla kreatörer, junior som senior, får chansen att komma med input. Den uppmärksammade "Retail Therapy"-kampanjen för IKEA uppstod efter ett sånt möte.

– Kreatörerna hade inte jobbat med IKEA på den här nivån tidigare. När de fick chansen såg de till att ta den och gjorde något eget. Att få chansen att bevisa sig tror jag är mer konstant på Åkestam Holst än på andra byråer.

– Vi är väldigt glada att ÅH:s filosofi  - en mer human kultur och en tro

på att kreativ kommunikation kan vara en positiv kraft i samhället -

fortsätter visa sig vara ett framgångsrecept. Det är nog inte en slump att

vi nåt hit samtidigt som vi fokuserat på att bli en ännu mer inkluderande

och jämställd arbetsplats, säger Petronella Panérus i ett pressmeddelande.

Läs Resumés intervju med Magnus Jakobsson från tidigare i år här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News