Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 juni 2018, 10:55
Åkestam Holsts printannons "Glid inte isär" för IKEA vinner ett silverlejon i industry craft.
Som Resumé tidigare rapporterat har Sverige historiskt haft det tungt i printkategorierna, som vanligtvis domineras av Brasilien.
Men under gårdagen blev det två guldlejon till "kissannonsen" och nu prisas Åkestam Holst och IKEA återigen för en kampanj ur "Där livet händer"-konceptet.
Den här gången är det hantverket bakom den copytunga "Glid inte isär" som tar hem ett silverlejon i industry craft-kategorin.
I samband med att kampanjen tog hem månadens print intervjuade Resumé Åkestam Holsts copywriter Stephanie Moradi, som jobbat med projektet.
– Det finns minst sagt många versioner av denna text sparade i diverse textdokument, haha. Mycket ströks dock både för att få plats med texten, men också för att landa i en berättelse med sån pass bredd att alla kunde hitta något att känna igen sig i. Men egentligen var det inte så krångligt. Även fast alla förhållanden är olika finns det trots allt vissa känslor, företeelser och beteenden som är gemensamma för de flesta. Den uppslukande och endorfinstinna nyförälskelsen, den slentrianmässiga vardagen och allt däremellan, berättade hon då.