Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst ska omprofilera Hemtex

Publicerad: 4 februari 2008, 14:27

Hemtex ska bli mer än hemtextilier. Nu har man valt Åkestam Holst för en omprofilering där det övriga sortimentet ska lyftas fram.
– Du säger hemtextilier och tycker att det låter trist. Tänker du på heminredning så är det jättehett, säger Göran Åkestam till Resume.se.


Hemtex har haft en stark tillväxt de senaste åren och är i dag marknadsledande inom hemtextil med totalt 30 procent av marknaden i Sverige. Marknadsföringsbudgeten var förra året runt 40 miljoner för den svenska marknaden, som är den viktigaste för företaget (man har även verksamhet i övriga Norden och i Estland och Polen).

En del av dessa miljoner ska nu Åkestam Holst använda för att omvandla Hemtex från ett hemtextilföretag till ett heminredningsföretag.

– Du säger hemtextilier och tycker att det låter trist. Tänker du på heminredning så är det jättehett, säger Göran Åkestam.

Enligt honom har man kommit fram till ett kommunikationskoncept som är kanaloberoende. Man ska lyfta fram andra värden än tidigare, då det mest handlat om pris och produkt, enligt Göran Åkestam.

Hemtex vd Anders Jansson fortsätter:

– Vi har kört mycket dagspress och direktreklam tidigare. Nu vill vi se över hur vi fördelar pengarna mellan alla kanaler. Textilen är hjärtat i företaget, men vi vill fylla på med att visa ett komplett heminredningssortiment, säger han till Resume.se.

Han talar om ”det dukade bordet”, lampor och ”andra produkter i badrummet” och "lösningar på vardagsproblem med heminredningen".

– Vi vill tillföra mjuka värden i marknadsföringen, säger han.

Passar bra när det handlar om textil.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.