Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst tar hem Pressbyrån

Publicerad: 28 Oktober 2009, 12:54

Pressbyråns pitch är över. Åkestam Holst gick segrande ur striden om världens minsta varuhus. Avtalet skrevs nu i veckan.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPressbyrån

truefalse

Att driva försäljning är det viktigaste för Pressbyråns marknadsföring, understryker marknadschefen Mariette Kirstenson.

Pressbyrån har varit ute i en pitch mellan fem byråer och valde till slut Åkestam Holst.
– Det är kul att få jobba med ett gammalt klassiskt varumärke. Ända sedan man var liten  har man handlat glass och kvällstidningen där, säger Kenneth Adenskog, byråledare på Åkestam Holst.
– Nu har de en bredare verksamhet och otroligt många tjänster.
Han beskriver uppdraget som en ”medelstor kund”:
– Men de är intensiva och gör många kampanjer på ett år. De har inte heller varit så aktiva på nätet och det ska vi hjälpa dem med nu.

Pressbyrån har inte haft ett löpande reklambyråavtal med på ett tag. Under förra hösten gjorde de ett antal filmer i ett projekt tillsammans med Holy Diver.
– Vi har gjort ett stort internt varumärkesarbete tilsammans med Carat Insight och vi ville vara klara med det innan vi valde ny reklambyrå, säger Mariette Kristenson, marknadschef för Pressbyrån.

De bjöd in fem byråer till pitch strax före semestrarna och i måndags skrev de under avtalet med Åkestam Holst
– Åkestam Holst presenterade ett kommunikationskoncept som är både genomtänkt och konsekvent med utgångspunkt i våra 320 butiker, säger Mariette Kristenson.
– Vi tyckte de hade en bra analys av Pressbyråns behov. De presenterade tankar och idéer som ligger utanför standardtänket och som verkligen överraskade oss.

Vad är viktigt i er reklam?

– Att driva försäljning. Vi vill ha väldigt enkel, rak och tydlig reklam som når fram till kunden, säger Mariette Kristenson.

Nu börjar Åkestam Holst ta fram en varumärkesplattform.
– Vi börjar med grundarbetet så vi har en bra ledstång att hålla oss i, säger Kenneth Adenskog.
– Våra kampanjer startar alltid i butik. Sedan tar vi det ut till extern kommunikation. Vi ska bland annat använda deras fasta skyltar på roliga sätt. Hur kommer att synas om några månader, säger Kenneth Adenskog.

Byråns kampanjer för Pressbyrån blir synliga i februari nästa år.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.