Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst tar hem totalen i Månadens kampanj – för fjärde året i rad

Publicerad: 10 Januari 2020, 12:30

Glatt humör på Åkestam Holst.

Foto: Nelly Engström.

Det var jämnt länge. Men till sist gick Åkestam Holst om Nord DDB och knep förstaplatsen i totalen för Månadens Kampanj 2019. Därmed står byrån som segrare för fjärde året i rad.


Ämnen i artikeln:

Rickard BeskowÅkestam HolstMånadens KampanjNord DDB

I vanliga fall brukar det vara en eller ett par kampanjer som river hem vinster i alla kategorier. Det här året blev annorlunda. Med en bred flora av kunder och kampanjer har Åkestam Holst knipit pallplatser i nästintill alla nio kategorier av Månadens kampanj. 

Byrån rivstartade året genom att ta både första- och andraplatsen i Månadens utomhus. Då med Tele2 och Norrlands Gulds dubbelannons koppla upp/koppla ner och Sector Alarms out of home. Sedan har det rullat på med priser. Bland annat har jurygrupperna utsett nedan kampanjer som månadens bästa:

SVT – En höna av en fjäder
Reportrar utan gränser – Vem äger sanningen
Pressbyrån och Expressen – Om världen inte får se
Ikea – Ett nytt kapitel
Felix – Osötad Ketchup
Tele2/Norrlands Guld – Koppla upp/koppla ner
Norrlands Guld – Ölavtalet
Sector Alarm – Out of home
Apotek Hjärtat – A hard pill to swallow

Åkestam Holst vinner totalen med 496 poäng före tvåan DDB Nord som landade på 449 poäng. Rickard Beskow är kreatör på Åkestam Holst och meddelar att byrån är superglad för en vinst på totallistan.

– Vi ser det som ett kvitto på att kollektivet på Åkestam Holst fungerar. Alla på byrån har slitit hårt under hösten och det är självklart glädjande att jobben som tagits fram uppskattats av jurygrupperna.

Hur firar ni?
– Vi ser det som ett härligt avslut för 2019. Det har varit en riktig laginsats så förhoppningsvis hinner vi ta en gemensam skål innan vi säger trevlig helg.

Jag har hört ryktesvägen att ni storsatsade på Månadens under hösten. Stämmer det att det varit en strategi?
– Vi kan erkänna att det sved lite när vi upptäckte att vi låg på fjärde plats vid halvtidssummeringen. Det förändrade dock inte hur vi jobbar. Vi försöker alltid skapa den mest effektiva och kreativa reklamen, att den belönas av en reklamjury är en bonus. Däremot samlade vi hela byrån och tog ett kollektivt beslut att inte missa en enda månadens-deadline under hösten, och det visade sig vara en vinnande ”strategi”. Fortsätta göra massa bra jobb, inte glömma att skicka in till månadens.

Ni har haft stora framgångar i MK under året. Vilka jobb är ni särskilt stolta över under året som gått?
– Det finns massa härliga jobb som vi är stolta över och det är alltid svårt att välja. Känns överlag som hösten varit sprängfylld med bra grejer och jag blir lite extra glad när jag tänker på annonserna Vem äger sanningen för Reportrar utan gränser, A hard pill to swallow för Apotek Hjärtat och Pressbyråns kampanj där vi (äntligen) hjälpte lussekatten in i luciatåget.

Detta är ju fjärde året som ni vinner totalen i Månadens, och jag har gjort alla segerintervjuer, vilket onekligen gör det utmanande för mig att ställa frågor som känns fräscha. Vilken fråga VILL du ha som jag inte har ställt här?
– Vi är glada över att ni äntligen ställer frågan: ”Vad kan vi på Resumé göra för att förbättra månadens kampanj?” Först vill jag säga att vi gillar Månadens kampanj! Men … alla kreatörer, strateger, produktionsledare och projektledare som någon gång besökt plattformen Penetrace har svurit över att det tar så lång tid att skriva in en arbetsgrupp. Om det inte blir snabbare finns det stor risk att samtliga byråns jobb kommer vara skapade av vår kollega Åke Stamholst som är både kreatör, strateg, produktions- och projektledare.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.