Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holst tvingas ändra i Postens nya kampanj

Publicerad: 25 september 2013, 14:10

Skärmdump från dmeffekten.se

Postens nya kampanj som ska visa hur bra direktmarknadsföring fungerar har inte fått någon bra start. Olika mätperioder och statistiskt felaktiga försäljningsjämförelser är bara några av problemen med kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPosten

Posten har låtit reklambyrån Åkestam Holst göra en sajt där potentiella dm-kunder dag för dag ska kunna se effekterna av Postens dm-tjänster. Genom att gå in på www.dmeffekten.se ska man dag för dag kunna följa hur tre olika dm-kampanjer utvecklar sig.

Först ut är företaget Middagsfrid vars kunder abbonerar på matkassar. Ett dm-utskick har gjorts till 8135 hushåll med en inkomst över 500 000 kronor i Danderyd, Täby och Bromma.

Men frågan är hur mycket klokare målgruppen blir av sajten. Där finns finns det fem olika parametrar man kan studera: försäljning (antal prenumerationer), besök på hemsida, nya följare i sociala media, inlösta erbjudanden och sökningar på sökord.

De olika parametrarna jämförs dag för dag med motsvarande tid förra året. Tror man. Men om man studerar närmare kan man utläsa att tidsperioderna i flera fall inte alls motsvarar varandra. I ett fall stämmer inte ens antalet veckor överens.

– Vi har valt en tidpunkt förra året då det inte var någon kampanj, säger Jacob Stjärne som varit Åkestam Holsts projektledare för kampanjen. Man gör alltid ett val och vi har försökt välja på ett sätt som kommer så när sanningen som möjligt.

Nu är det visserligen första dagen som redovisas, men det anmärkningsvärda är att för samtliga parametrar var resultatet bättre förra året.

– Vi ville göra saker på riktigt med riktiga siffror och visa utvecklingen. Resultatet uppdateras ju löpande och jämförs med jämförelseperiodens hela dagar, säger Jacob Stjärne. Alltså kommer vi alltid att ligga lite "efter" utifrån hur resultatet aggregeras under dan. Så är det ju med kampanjer – de når ju personer vid olika tillfällen och ett dr läses ju i regel när man kommit hem på eftermiddagen eller kvällen – och det vill vi spegla. Kanske inte så "smart" från vår sida men helt transparent.

Ett metodproblem som sajten har är hur den redovisar försäljningen. Den visar antalet sålda abonnemang i år och förra året. Men försäljningen gäller hela populationen och inte bara i Bromma, Danderyd och Täby. Siffrorna ger ingen som helst indikation på huruvida dm-kampanjen för Middagsfrid är framgångsrik eller inte.

– Vi mäter den totala försäljningen, säger Jacob Stjärne. Nu har vi tillsammans med posten valt att göra en metodförändring

Postens ansvarige för kampanjen Pernilla Bergman har redan uppmärksammat problemen när Resumé ringer.

– Vi för en dialog med Åkestam Holst för att rätta till oklarheterna, säger hon. Det är viktigt att man har jämförbara perioder.

Och det här med att redovisa försäljningen på hela landets befolkning, ger det någon indikation om huruvida dm-kampanjen i Bromma, Danderyd och Täby varit framgångsrik?
– Nej det gör den naturligtvis inte, däremot visar vi ju hur många som nappar på erbjudandet i kategorin inlösta erbjudanden. Och erbjudandet gick ut i går så det kommer att se bättre ut om några dagar.

Strax efter att Resumé kontaktat Åkestam Holst och Posten ändrades kategorin "Försäljning (antalet abonnemang)" till att i stället visa 2procentuell förändring mot föregående år”.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPosten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.