Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst väntas dominera Guldägget – men långt till F&B

Publicerad: 18 April 2018, 11:10

Forsman & Bodenfors dominans i Guldägget har brutits av Åkestam Holst. Resumé tippar hur det går på morgondagens gala.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstGuldäggetForsman & Bodenfors

Under 2000-talet är Forsman & Bodenfors ohotad etta bland reklambyråerna som har vunnit mest i Guldägget. De senaste 17 åren har byrån sammanlagt tagit hem hela 42 Guldägg, vilket är i en klass för sig. Tvåan Åkestam Holst har under samma period "bara" vunnit 16 Guldägg.

Här är topp 10-listan över byråerna med flest Guldägg sedan år 2000.

Byrå Guldägg Silverägg   Forsman & Bodenfors 42 91   Åkestam Holst 16 37   King  14 30   Lowe Brindfors 12 35   DDB 10 43   Garbergs 9 29   TBWA  8 14   McCann 4 6   Goss 4 4   RBK 3 2

Förra året noterades dock något av ett tronskifte när Åkestam Holst tog hem flest priser. Även i år väntas byrån hamna högst upp på prispallen när kvällen summeras med sina 23 nomineringar.

Här är Resumés tips på vilka som kommer att vinna i de olika kategorierna.

Aktivering
Årets bästa utbudsannons gjordes av Åkestam Holst för IKEA: Pee ad. Att kombinera graviditetstest med rabatt på spjälsäng känns både relevant och nyskapande.

Annonsering
Solklart Åkestam Holsts "kissannons" för IKEA. En verkligt innovativ lösning som vidgar idén om vad en printannons kan vara.

Audio
Även här en klar vinnare: "The voice of change" av Åkestam Holst för Europride 2018. En djärv idé som kräver stor dedikation av alla inblandade – och är som klippt och skuren för mediet.

Digitalt
Här blir det guld till Forsman & Bodenfors för deras "Sweden on AirBnb" för Visit Sweden. Globalt genomslag och snyggt genomförande.

Film
"Gör Donken", särskilt filmen "Rinas Donkenhistoria", är en känsloladdad hyllning till McDonald's som integrerande kraft i det svenska samhället. Reklamjurys tenderar att vara svaga för den typen av historier.

Förpackningsdesign
En svår kategori att tippa. Drar till med S:t Eriks Bryggeri på grund av deras tilltalande design. Om juryn haft kommersiell gångbarhet som parameter borde den ligga bra till.

Hantverk
Klarna har gått all in på Smoooth hantverk tillsammans med Nord DDB. Därför känns ett Guldägg nära till hands.

Identitetsdesign
Happy F&B:s identitet för GöteborgsOperan har tidigare vunnit i Resumés Månadens kampanj. Tror att den har en bra chans här med.

Innovation
Både IKEA:s "Pee ad" och "Humanium" av Great Works/Åkestam Holst är verkligt innovativa. Den senare dessutom för ett gott syfte. Därför tror vi att Humanium drar längsta strået.

Integrerat
IKEA:s "Där livet händer" hänger ihop på ett imponerande sätt i alla kanaler. Dessutom med en genomgående hög verkshöjd. Räkna med guld i morgon.

Mobilt
Audis "Safety Code" av Åkestam Holst är en lösning som är skräddarsydd för mobilen. Dessutom löser den ett verkligt problem. Känns klippt och skuren i kategorin.

Onlinefilm
En väldigt svårbedömd kategori. Vad särskiljer egentligen en bra onlinefilm? Om juryn har utgått från anpassning till medium borde "Irresistible boring trueview ads" av Åkestam Holst för IKEA ligga närmast ett Guldägg. Tittar vi istället på det vassaste filmhantverket är det istället "Moments" av Forsman & Bodenfors för Volvo som vinner.

PR
Fotografiskas "Det ojämställda priset" på Internationella kvinnodagen förra året fick massiv uppmärksamhet. Det finurliga sättet att peka på den ekonomiska ojämställdheten mellan män och kvinnor känns klockren i pr-kategorin. I övrigt är det svårt att värdera ett bidrag som "Politikerveckan Järva" tillsammans med exempelvis IKEA:s graviditetstest. Frågan om vad som kan räknas som pr ställs onekligen på sin spets.

Utomhus
Organisationen Minds känslodrivna utomhustavlor kombinerar fint hantverk med en digital koppling till diskussionen i deras forum på nätet. En kampanj som tydligt visar på utomhusmediets utveckling. TBWA borde alltså ligga bra till här. Annars är IKEA:s "Ihop eller i sär" exempel på en klassisk utomhuskampanj som också torde ligga bra till.

Här kan du spana in samtliga nominerade.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.