Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holst vinner totalen i Månadens kampanj – för femte året i rad

Publicerad: 8 Januari 2021, 11:30

Tills det går att ses fysiskt igen får Åkestam Holst fira digitalt.

Efter en tuff slutstrid vinner Åkestam Holst Månadens Kampanj 2021, totalt sett. Under året har byrån bland annat prisats för ”Call Girls” och omtalade ”Är du osäker på ditt lösenord?” – Vi har haft marginalerna med oss, säger Johan Östlund, vd på Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjJohan ÖstlundÅkestam HolstByråtoppenReklamtrötthetReklamReklambyrå

2020 blev ingenting som vanligt. Förutom att Åkestam Holst – återigen – står som segrare i Resumés kreativitetstävling Månadens Kampanj. Med 498 poäng kammar de hem förstaplatsen före Forsman & Bodenfors (402 poäng) och Nord DDB (329 poäng). Det är det femte året i rad som Åkestam Holst tar hem Månadens Kampanjs totalvinst.

– Vi blir självklart väldigt glada. 2020 har varit ett utmanande år, därför känns det extra kul att ändå få avrunda med de här glädjande nyheterna, säger Johan Östlund.

Hur firar man i social distancing-tider?
– Som mycket annat just nu kommer det ske via Teams. Vi får helt enkelt samla hela byrån, ge varandra en mental kram, en stor applåd och be för att vi snart kan ses (IRL) och fira tillsammans.

Byråtoppen tio i topp 2020

1. Åkestam Holst 498 poäng

2. Forsman & Bodenfors 402 poäng

3. Nord DDB 329 poäng

4. Volontaire 198 poäng

5. New Normal 186 poäng

6. Ingo 167 poäng

7. Wenderfalck 136 poäng

8. Garbergs 131 poäng

9. Bold 126 poäng

10. Volt 124 poäng

 

Här är hela Byråtoppen 2020 – totallistan. 

Förutom Talitakampanjen ”Call Girls” och SSF Stöldskyddsföreningens ”Är du osäker på ditt lösenord?” har Åkestam Holst också fått förstaplatser för ”The early end” från Sector Alarm och ”Lussekattsdräkten” för Pressbyrån. I övrigt har byrån vunnit en drös andra- och tredjeplatser.

Vilka kampanjer BORDE OCKSÅ ha vunnit guld?
– Med tanke på att vi vann totalen vore det oförskämt av oss att påstå att ”fel jobb vann i kategori X omgång Y”. Vi vet att juryarbetet tar sin tid. Därför nöjer vi oss med att tacka för deras insats och för att de uppenbarligen gillade jobben som vi producerade 2020. 

Detta är femte (!) året som ni vinner totalen i månadens. Vad är det hemliga framgångsreceptet?
– Briljanta kunder och kollegor som alla vill göra kreativ reklam med högt värde. Utan ett gott samarbetet är det omöjligt. Och sen handlar det även om att inte missa någon MK-deadline. Till sist, även om man över tid förtjänar tur så är det alltid små marginaler och konkurrensen är stenhård. Vi har haft marginalerna med oss.

Jag nåddes av rykten om att det på byrån spekulerats en hel del i vem som var totalvinnaren i MK 2020. Vad betyder MK för Reklamsverige och för er som byrå?
– Vi tycker MK är ett bra komplement till andra tävlingar i och med att den pågår under hela året. Det är lite som ett reklam-Marathon där du måste bibehålla en hög och jämn kreativ nivå från januari till december.

Givet att den här vinnarintervjun skrivits fem år i rad i olika tappning så är det onekligen utmanande att komma på fräscha frågor. Därför frågar vi Johan Östlund vilken fråga han vill ha som vi ännu inte har ställt. Frågan nedan är alltså hans önskefråga.

Varför tror du att det pratas så mycket om reklamtrötthet, och för lite om att människor är trötta på uselhet och kommersiellt innehåll helt utan eller med bristande värde, i alla dess former?
– För några år sedan sa jag i Resumé att ”vad hade hänt om Hemingway hade nöjt sig med ‘relevant content’”? Det står jag fast vid. Ambitionsnivån är fortsatt för låg – annars hade vi inte varit översköljda av allt kommersiellt innehåll utan värde i alla dess former och kanaler. Men samtidigt skapar det energi. Så länge vi själva hela tiden säkerställer att vi dels har den kreativa förmågan dels hela tiden strävar efter att inte bidra till skräphinken tillsammans med våra kunder så påverkar vi saker i rätt riktning. Och ibland skapar vi riktiga guldkorn på vägen. Förhoppningsvis även under 2021.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.