Reklam
Åkestam Holst visar människan bakom rocken
Publicerad: 24 maj 2013, 08:09
På måndag är det tv-premiär för Apotek Hjärtats nya reklamfilmer, signerade Åkestam Holst. I filmerna får vi träffa flera medarbetare på Apotek Hjärtat som berättar på vilket sätt de har hjärtat på rätt ställe. Regissör är internationellt prisbelönta Erik Gandini.
Filmerna blir Apotek Hjärtats första rörliga kampanj på drygt två år. Kampanjen omfattar både tv och webb. Budskapet i filmerna knyter an till Apotek Hjärtats namn och erbjudande – ett apotek med hjärta.
I filmerna lyfter man fram människan bakom apoteksrocken. I filmerna möter vi medarbetare som sitter ned och berättar om olika händelser i sitt liv, positiva som negativa. Först förstår vi inte att de är apoteksmedarbetare, men sedan åker apoteksrocken fram.
– Som reklamköpare har detta varit ett nytt sätt att jobba för vi har inte vetat innan vad filmerna kommer att handla om. Dörren stängdes och våra medarbetare öppnade sina hjärtan, berättar Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat.
Filmerna är inspelande med en särskild teknik som gör att blicken går in i kameran även om de tittar på den som intervjuar. Detta skapar en känsla av att personen talar direkt till tittaren samtidigt som det behåller äktheten i ett samtal helt utan manus.
– Vi lever i en tid där de flesta som står framför en kamera är mest intresserade av sig själva och sätter sig själva i centrum. Därför var det befriande att träffa människor som lyfter fokus från sig själva, för att hjälpa andra, berättar Erik Gandini.
Tre medarbetare tar plats i rutan när filmer visas på TV4, Kanal 5, Sjuan och Kanal 9 under veckorna 22-24. Sju filmer visas också på YouTube. Över 6 000 personer har redan sett Suzan hälsa äldre välkomna på arabiska och hur Paulo gillar att överraska.