Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam Holsts besvikelse i Cannes: noll nomineringar

Publicerad: 21 juni 2019, 14:22

Petronella Panérus, Sverigechef på Noa, som äger Åkestam Holst.

I Guldägget presterade de bäst av alla byråer. Men i Cannes Lions åker Åkestam Holst, Sveriges mest belönade byrå de senaste åren, hem lottlösa. Trots 30 inskickade bidrag har byrån inte fått en enda nominering i tävlingen. – Visst hade vi hoppats på mer, säger Petronella Panérus, Sverigechef på nätverket Noa.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusNoaÅkestam HolstCannes LionsReklamCannes Lions 2019

När Resumé bad kreatörer att förhandstippa på hur det skulle gå för svenska byråer var det Billboards Beyond Borders som de flesta nämnde. Kampanjen har lyst med sin frånvaro i årets Cannes Lions, eftersom den tävlade redan i fjol. Även andra kampanjer från Åkestam Holst har lyst med sin frånvaro nere på Rivieran. Det är något som definitivt bryter trenden från de senaste åren – då Åkestam Holst varit dominerande bland de svenska byråerna.

I fjol tog de hem tre guld, två silver och ett brons. Åren dessförinnan har det minst blivit ett lejon men ofta fler. Nu, när alla nomineringar har släppts lyser Åkestam Holst med sin frånvaro på shortlists på Rivieran.

– Visst hade vi hoppats på mer, vi är bortskämda med tiotals nomineringar och ett antal lejon varje år. Men sånt här händer alla och det är bara att bryta ihop och komma igen. Livet går vidare, säger Petronella Panérus.

Totalt tävlade Åkestam Holst med åtta kampanjer och 30 bidrag.

Åkestam Holst har inte fått någon nominering alls i år, trots att ni presterade bäst i till exempel Guldägget. Vad beror det på, tror du?
– En del jobb fungerar bättre lokalt än globalt, det får man acceptera och är ju inget man tänker på när kampanjerna produceras. En del av Guldäggsvinnarna tävlade dessutom i Cannes redan förra året.

Finns det några särskilda kampanjer du hoppats på?
– Ingen mer än någon annan, vi är rätt petiga med vad vi skickar in och bedömer ändå att det vi tävlar med ska kunna uppskattas av en internationell jury.

Åkestam Holsts utdelning i Cannes Lions 2014-2019
2019: 0 nomineringar, 0 lejon
2018: 3 guld, 2 silver, 1 brons
2017: 1 brons
2016: 1 Grand prix, 4 brons
2015: 2 brons
2014: 2 silver, 1 brons

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.