Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Åkestam Holsts kreativa chef nominerad till prestigepris

Publicerad: 2 Mars 2018, 12:04

Foto: Lindsten & Nilsson

Åkestam Holsts Magnus Jakobsson är en av sex nominerade när amerikanska branschtidningen AdAge ska utse årets creative director.


Ämnen i artikeln:

AdAgeÅkestam HolstIKEAReklamDär livet händer

Det senaste året har varit något av ett segertåg för Åkestam Holst. Byrån har hyllats både i Sverige och internationellt för sitt arbete med kunder som IKEA och Individuell Människohjälp. Åkestam Holst har sedan ett år tillbaka kammat hem priser som Grand Prix i Cannes, dominerat i både 100-wattaren och Guldägget samt prisats som årets internationella byrå av amerikanska branschmagasinet AdWeek.

Samtidigt har man även knutit till sig nya kunder som Tele2, Spendrups och Hemköp.

I en intervju med AdWeek attribuerade byråns creative director Magnus Jakobsson mycket av framgångarna till att de lyckats locka en rad "freaks & geeks" till kreatörsavdelningen.

Nu har Åkestam Holst och Magnus Jakobsson chans att plocka hem ytterligare ett pris. Jakobsson är nämligen en av sex nominerade när AdAge ska utse årets creative director.

I motiveringen skriver AdAge:

"IKEA har länge varit känt som en innovativ annonsör men varumärket har i och med "Där livet händer", ledd av Magnus Jakobsson, tagit ytterligare kliv till att bli mer mänskligt [...]."

Det har regnat både svenska och internationella priser över Åkestam Holst det senaste året, vad är det ni har lyckats med?

En rad olika faktorer, förstås. Jag tror en viktig parameter är att så många som möjligt på byrån känner sig delaktiga i det vi faktiskt håller på med, det vill säga skapar fantastisk och fungerande kommunikation åt våra kunder. I ett antal projekt jobbar vi ju även över byrågränserna inom vårt nätverk, NoA. Kort sagt: Att så många som möjligt deltar i vårt dagliga arbete för bättre kommunikation är ett vinnande koncept. I kombination med en aktiv, sund tävlingsinstinkt, förstås. Man måste vilja vinna på alla sätt och vis för att lyckas, berättar Magnus Jakobsson för Resumé.

Hur mycket vikt lägger du vid den här typen av nomineringar?

Jag har i hela mitt liv predikat om att guld och utmärkelser inte är riktigt guld. Kreativa priser måste man se som en extra krydda, inte som huvudsakligt fokus.
Hårt och målinriktat arbete ger ofta framgång även i dessa sammanhang. Och det är precis så det ska vara. Just denna specifika nominering är självklart stor för mig personligen, då konkurrensen är i det närmaste sinnessjuk. Men som sagt, det här är ett lagarbete där en rad människor gjort sitt yttersta för att leverera, avslutar han.

Läs Resumés helgintervju med Magnus Jakobsson här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.