Reklam
Åkestam Holsts kupp – synkar kundernas reklam i tunnelbanan
Publicerad: 27 december 2018, 10:02
Koppla upp, koppla ner. Liknande budskap, men från olika avsändare. Norrlands Guld och Tele2 väjer att samköra sin tunnelbanereklam.
Norrlands Guld och Tele2:s tunnelbanekampanjer sida vid sida kan skapa både huvudbry och uppdragna smilband. Men samkörningen är kanske inte så konstig som man kan tro. Annonsörerna har nämligen båda Åkestam Holst som byrå.
– Det var en naturlig grej givet att kunderna är lite av varandras motpoler rent konceptuellt. Surfa loss vs. inte alls, så det blir en win-win som vi ser det och dessutom prisvärd kommunikation då de delar på ytan, säger Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst.
Hur valde ni budskapen "Koppla upp" och "Koppla ner"?
– Det gällde att pricka helt rätt för båda men också spegel-vända budskapen, det har vi gjort rätt genom hela vägen ner till legal-texten.
Ett exempel är "bindningsfri" för Tele2, som blivit "alkoholfri" för Norrlands Guld. Ett annat är texten intill produkterna. För Tele2 lyder den: "Surfa hur mycket du vill. Finns i lager. Beställ en på hemsidan idag." Norrlands Guld: "Softa hur mycket du vill. Finns som lager. Beställ en i baren ikväll."
Detta känns lite som en kreatörsdröm som i de flesta fall ligger i nån gammal byrålåda på grund av att det är svårt att få kunderna med på tåget. Hur fick ni kunderna att gå med på detta?
– De är två mycket bra och peppade uppdragsgivare, det enda krångliga var att cc:a alla i mejl. Vi på Åkestam har just nu lyxen av att ha en mängd fantastiska uppdragsgivare i huset och vi skapar gärna synergier där, och när, vi kan.
Hur svårt var detta att synka med Clear Channel?
– Noll procent svårt, Clear Channel var på tårna som vanligt.
Reaktioner?
– Väldigt positivt än så länge. Dubbelt så bra? Vi får se i Q1, när siffrorna för surf och öl dimper in. Vi förväntar oss en ROI-fest på båda flanker.