Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Åkestam Holsts omtalade kisskampanj vinnare i annons

Publicerad: 19 April 2018, 08:28

Foto: Bsmart

Ikea-annonsens dubbla funktion som budbärare och graviditetstest har hyllats världen över. Nu vinner Åkestam Holst Guldägget i kategorin Annonsering.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstReklamGuldägget 2018Ikea

"Att kissa på den här annonsen kan förändra hela ditt liv". Uppmaningen prydde en printannons för Ikeas spjälsäng Sundvik. För den som provade tilltaget och applicerade ett kissprov på en markerad yta framträdde dessutom ett rabatterat pris – förutsatt att hon är gravid.

Åkestam Holsts klyftiga idé har hyllats unisont och uppmärksammats globalt. Nu vinner den dessutom Guldäggets nya kategori Annonsering (som ersatt Print). Motiveringen lyder:

"Man kan ju tycka att en annons man kissar på angränsar till effektsökeri. Men när det blir så här sant mot målgruppen, mot konceptet och mot varumärket så är det inte det. Då är det istället bra reklam. Och då finns inget annat alternativ än att ge Ikea och Åkestam Holst Guldägget i annonsering 2018. Gratulerar!"

Åkestam Holst ligger bakom såväl kampanj som film. Mercene Labs stod för teknik.

Silverägget i Annonsering går till följande: M&C Saatchis "E-annonsen" för Saltå Kvarn, Åkestam Holsts "Glid inte isär" för Ikea Sverige och Forsman & Bodenfors "Strykes på skinkan" för Apoteket AB.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.