Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestam kan tappa Posten

Publicerad: 16 september 2009, 18:12

Den nya koncernledningen på Posten Norden funderar på att byta loggor. Men i första skedet söker man en ny byrå, bekräftar Per Mossberg, informationsdirektör på Posten.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPosten

truefalse

Per Mossberg, informationsdirektör på Posten.

Svenska Posten fusionerades till en nordisk jätte när samgåendet med danska Posten blev klart den 24 juni. Under det nya namnet Posten Norden kommer koncernen att omsätta cirka 45 miljarder svenska kronor årligen och ha cirka 50 000 anställda. Toppchef blir Lars G Nordström, vd för svenska Posten sedan den 1 juli 2008.

När affären höll på att genomföras tvingades svenska Posten att lägga en långt gången reklampitch på is.

Nu väcker man liv i den gamla upphandlingen och kryddar upp briefen för att stärka kommunikationen och erbjudandet i det nya Posten Norden.

Fem år med Åkestam Holst
I Sverige har Posten arbetat med Åkestam Holst sedan fem år tillbaka, danska Posten har haft Bates som sam­arbetspartner.

Per Mossberg, informationsdirektör på Posten, bekräftar att man kommer att gå ut i en storpitch för att hitta en ny byrå.
– Vi ska söka en reklambyrå för den nya koncernen. Det är svårt att säga när vi kommer i gång men det bör ske inom några månader.

Bedömare som Resumé har talat med värderar reklamuppdraget till cirka 20 miljoner kronor i byråintäkt årligen.

Både Åkestam Holst och Bates kommer att bjudas in även om Göran Åkestam, kundansvarig på Åkestam Holst, inte kände till den nya upphandlingen.
– Jag är inte beredd att kommentera något värde på uppdraget. Det är inte klart hur vi ska utforma kommunikationen för framtiden. Vet heller inte om vi ska ha en byrå för helheten eller jobba på något annat sätt, säger Per Mossberg.

Kommer ni att byta logga?

– Det är en fråga som vi tittar på, säger Per Mossberg.

Men det är inte bara en ny reklambyrå som man söker. Posten ska se över alla sina kommunikationsuppdrag.
– Vi kommer att titta på om vi kan ha en gemensam mediebyrå i Danmark och i Sverige. I Sverige har vi precis handlat upp Mediaedge Universal, säger Per Mossberg.

Mediebyråuppdraget för Posten Norden är värderat till cirka 5 miljoner kronor.

Hur avtalen med de befintliga pr-byråerna, JKL och Springtime, ska utformas är i dagsläget osäkert.
– I Sverige har vi två byråer och i Danmark jobbar man mer avgränsat men vi får se hur vi gör.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPosten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.