Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Åkestams heteromätare hyllas internationellt

Publicerad: 23 juli 2009, 09:09

Åkestam Holsts twitterbaserade heteromätare ”How Hetero?” för Stockholm Pride tar sig in på Creativitys Topp-5-lista över bäst reklam just nu.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstStockholm Pride

Sajten lanserades förra veckan och har alltså snabbt gett internationellt eko. Besökartantalet var redan efter ett dygn uppe i 100 000, bland dem  brittiske skådespelaren Stephen Fry, en frekvent twittrare som följs av stora delar ur twitterkollektivet.  

Bara en knapp vecka senare hyllas sajten av Creativity, som ett av de bästa exemplen på reklam just nu. Creativity kallar sajten för ”gaydar”.

Fredrik Widén.

– Det har varit ett galet intresse. Jag är visserligen på semester just nu, men när jag kollade för ett par dagar sedan hade drygt 200 000 testat sajten, säger projektledaren Fredrik Widén.
– Det har alltså lugnat ned sig efter den första anstormningen, men vi har å andra sidan inte pratat om sajten utanför sitt eget medium. Informationen sprids nu i flera medier. Expressen skrev till exempel om sajten i går och tydligen har även MTV i Brasilien uppmärksammat den i veckan.

Enligt Fredrik Widén har personer från146 länder besökt sajten.
– Vi är förstås väldigt stolta, inte minst för det stora internationella genomslaget.

Det är också en relativt enkel sajt, vilket verkar vara en trend nu i många kampanjer?
– Ja, det är verkligen raka motsatsen till många av de tunga flashsajter som varit vanliga tidigare. Det bygger på en enkel idé, som folk gillar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.