Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ålandsbankens varumärkesstrategi – ett dilemma

Publicerad: 22 September 2016, 15:09

Ålandsbanken positionerar sig med hållbarhet och visar kundernas klimatavtryck i deras kreditkortsräkningarna. Om strategin fungerar kan det innebära en risk för banken. I nya Resumé Insikt Marknad berättar vi om hur Ålandsbankens positionerar sig i Östersjön.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktResuméResumé Insikt Marknad

Östersjön är ett sjukt innanhav. Och Åland, med 6500 öar, är beroende av att det överlever. t. Hittills har Ålandsbanken haft en framgångsrik etablering men behöver särskilja sig för att sticka ut mot bankjättarna.

Tillsammans med byrån RBK började man diskutera hur man kunde förtydliga Ålandsbankens position genom hållbarhetsarbete för Östersjön.

Lösningen blev ett kreditkort som kopplas till vad man kallar Åland Index som visar hur konsumtionen påverkar klimatet.¨

Banktjänsten är mycket intressant ur ett varumärkesperspektiv. Den skapar en personifierad kommunikation och ger bra pr.

Östersjökortet har inbyggd kommunikation men kan på sikt skapa dilemman för banken.

Läs mer i nya Resumé Insikt Marknad. Testa en prenumeration här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.